Kennismanagement is de business van de toekomst. Jeroen Teelen, oud UT-student en -medewerker, speelde er handig op in. Hij richtte vijftien jaar geleden Teelen Kennismanagement op.
'Kenniseconomie: dat is huishouden met een mondiale bodem, met een incubatietijd van nul. Snelle veranderingen staan daarbij centraal. En daarvoor is een andere manier van kennisdistributie nodig', vertelt Jeroen Teelen. Moeilijke taal voor een leek. Dagelijkse kost voor Teelen. Zijn bedrijf ontwerpt instrumenten, zegt hij, om in een kenniseconomie de component kennis beter te gebruiken. 'Het draait om computerondersteund leren, informeren en verkopen. Leren beter te instrumenteren, nieuwe dialoogvormen aan te gaan'. Teelen, 45 jaar, grijs pak, wit overhemd, rode stropdas, zit in de zon op het muurtje voor de Vrijhof. Een gaatje in zijn overvolle agenda bietd ruimte voor een interview.
De ondernemer houdt zich bezig met computers - de toekomst - en speelt er handig op in. 'We werken al sinds 1985 met computers om kennis over te dragen. Waarschijnlijk is dat de reden voor ons innovatief imago.' Hij legde vorige week op het AIESEC-congres uit wat bewerken van kennismanagement inhoudt. Hij deed dat aan de hand van drie voorbeelden. Twee reeds gerealiseerde, en één die nog ontwikkeld moest worden.
'Je wil nu zeker ook een voorbeeld, hè,' vraagt Teelen bijna retorisch. 'Stel je bent verzekerd bij Centraal Beheer. Je wilt advies over andere vormen. Dat kan via de computer. Het is belangrijk dat de klant niet alles opnieuw hoeft in te vullen. De kenniscomponenten moeten zo geschakeld worden, dat een gedegen advies ontstaat. Gaat dezelfde klant nu op de site van Reaal kijken, en ziet hij daar alleen schreeuwerige reclame, dan zal hij kiezen voor Centraal Beheer. De kwaliteit van de commerciële dialoog bepaalt het succes. Grote bedrijven weten dat, en besteden er daarom veel aandacht aan.'
Teelen gaat er eens goed voor zitten. Kennismanagement was niet zijn eerste liefde. Cabaretier of musicus, dat wilde hij worden. Maar de keuze viel op degelijkheid: HTS. Het podium bemant hij nu alleen in zijn vrije tijd. Even probeerde hij nog elektrotechniek aan de UT. Maar de lol was er gauw af omdat HTS-diploma immers zat al in de pocket zat. 'Daarom ben ik gaan werken.'
Teelen vervulde tweeëneen half jaar een technisch commerciële functie in het bedrijfsleven. Daarna keerde hij terug naar de UT. Niet als student dit keer, maar als medewerker. Alhoewel, hij volgde intussen wel wat vakken. 'Ik ging aan de slag bij het Centrum voor micro-elektronica (CME). Ik praat dan over achttien jaar geleden. Als hoofd opleidingen. Ik heb in die tijd heel wat cursussen gemaakt en gegeven.'
Op zijn dertigste, vijftien jaar geleden, begon Teelen voor zichzelf. Eerst op de zolderkamer thuis, later in het BTC-gebouw tegenover de UT. Hij is altijd dichtbij de campus gebleven. 'Ze zeiden net nog tegen me: je kunt hier wel een bed neerzetten. Deze week bezocht ik elke dag het universiteitsterrein. Ik heb zojuist een afstudeercommissievergadering bijgewoond.'
Hij waagde de sprong en zette 'Teelen Kennismanagement' op. 'Nou, ja, sprong. Ik zag het toen niet als een risico. Slaagde het niet, dan ging ik gewoon weer een baan zoeken.' Teelen lacht. 'Mijn vrienden zeiden er niks van, vonden het prima. Van anderen hoorde ik wel: hoe kun je dat nu doen? Denk je dat je zomaar weer een nieuwe baan zult vinden?'
Solliciteren bleek niet nodig. De zaken gingen vanaf het eerste begin goed. Teelen had in 1990 al 45 man aan de slag. Maar tevreden was dekennismanager niet. 'Ik wilde me niet laten verleiden tot grote aantallen, veel geld, maar me bezighouden met wat ik leuk vond en vind, kennismanagement.' De professionele en gebruikersopleidingen werden ingeruild voor advies- en maatwerk. 'En dat kan op verschillende manieren uitpakken. Ik kan werknemers leren met een bepaald programma om te gaan, maar ik kan ook een template voor ze ontwerpen, zodat hun werkplek optimaal past bij de activiteiten. Want 'opleiden voorkomen' is altijd beter dan bijscholen.'
Teelen is duidelijk trots op zijn bedrijf. Hij glimt. 'Onze opleidingsprogramma's zijn onder andere vertaald in het Tsjechisch, Russisch, Pools, Engels en Duits. We hebben een eigen audiostudio, nu veertig man in dienst en werken voor alle grote organisaties van Nederland.' Hij is een goede afnemer van de UT. 'Wij hebben communicatie- en onderwijskundigen, ICT-ers, TN-ers, noem maar op.' Een grote grijns verschijnt op zijn gezicht. 'Bijna alle studierichtingen zijn vertegenwoordigd.'
Teelen kennismanagement is gevestigd tussen Enschede en Glanerbrug, in een karakteristiek klooster. Een opmerkelijke locatie voor een bedrijf. 'Het is een mystiek gebouw met mooie glas-in-loodramen. Het straalt rust uit. Een mooie tegenhanger voor werkdruk en stress.'
Sinds 1987 zetelt het bedrijf daar, vanaf het moment dat de etage in het BTC-gebouw te klein werd. Maar niet voor lang meer. 'Volgend jaar verhuizen we naar Apeldoorn. Niet omdat Twente geen geschikte locatie is, maar vanwege het personeel. Het lukt me nu niet om bijvoorbeeld Amsterdammers naar Enschede te laten verhuizen.'
Teelen heeft weer een bijzonder pand uitgezocht. Dit keer een honderd jaar oude kerk op steenworp afstand afstand van Paleis het Loo. 'Zo'n oud gebouw is veel leuker dan een blokkendoos aan de snelweg. Je moet je onderscheiden. Daarnaast is de kerk met veel liefde neergezet. Dat zie je. We maken er kantoorruimtes in die zo weer weggehaald kunnen worden. Het orgel gaan we restaureren, zodat het een prominente plaats kan innemen. Het ruimtelijke van de kerk proberen we vast te houden.' Teelen kijkt bijna vertederend. 'Er zit muziek in zo'n pand. En ik ben gek op muziek.'
Jeroen Teelen