De afstudeerder

| Redactie

Jenet Immink is vijfdejaars TO-studente. Begin oktober 1998 begon ze in Indonesië met afstuderen. Op 15 juli studeert ze in Nederland af. 'Ik vind mijn opdracht heel leuk. Vooral de tijd in Indonesië was mooi. Het verslag schrijven is soms saai, maar over het algemeen valt het reuze mee. In dit 'TO-afstudeerhok' zit ik gelukkig niet alleen. Kun je elkaar een beetje oppeppen. Als ik hier een dag in

Jenet Immink is vijfdejaars TO-studente. Begin oktober 1998 begon ze in

Indonesië met afstuderen. Op 15 juli studeert ze in Nederland af.

'Ik vind mijn opdracht heel leuk. Vooral de tijd in Indonesië was mooi. Het verslag schrijven is soms saai, maar over het algemeen valt het reuze mee. In dit 'TO-afstudeerhok' zit ik gelukkig niet alleen. Kun je elkaar een beetje oppeppen. Als ik hier een dag in mijn eentje zit, wordt het saai. Dan check ik erg vaak m'n mail. Vooral omdat er geen ramen zijn. Aan de ene kant is dat een voordeel: kun je niet worden afgeleid. Aan de andere kant is het wel saai en kleurloos.

Of ik stress heb? Ja! Vooral de gesprekken met de begeleiders zijn spannend. De afstudeerdatum komt steeds dichterbij. Dat betekent meer druk op de ketel. Verder gaat het er mij om dat het goed is, het hoeft niet af te zijn.

Het leuke aan een afstudeeropdracht is dat je eens helemaal ergens voor kunt gaan. Met je vakken probeer je toch altijd zo snel mogelijk, zoveel mogelijk af te ronden. Dat gaat wel eens ten koste van de kwaliteit, nu kun je er echt iets goeds van maken.

Het mooiste van deze opdracht was het gedeelte in Indonesië. Het vertrouwen van de mensen daar in mijn werk. De zinvolle bijdrage die je kunt leveren aan de organisatie. Ik heb gewerkt bij Percik, dat is een NGO (non- gouvernementele organisatie, red). Deze week zijn er verkiezingen in Indonesië. Percik geeft met name trainingen voor kiezers als voorbereiding op die verkiezingen.

In eerste instantie zou ik helpen bij een training voor NGO-leiders. Tijdens mijn onderzoek bleek dat ze meer algemene hulp nodig hadden. Uiteindelijk werd mijn vraagstelling: 'Op welke manier kan een curriculum ontwikkelmodel Percik helpen professioneler te worden in het ontwerpen van effectieve trainingen'. Met zo'n curriculum ontwikkelmodel kan op een systematische manier een leerplan worden ontwikkeld. Ook aan de trainingen heb ik een bijdrage geleverd; ik heb er een aantal gemaakt en gegeven.

Na Indonesië vond ik de eerste maand in Nederland grauw en grijs. Best een afknapper na het exotische leven daar. Het tempo ligt hier ook anders, daar is alles veel slomer. Mensen zeggen rustig op het laatste moment een afspraak af omdat het regent! In Nederland is het leven minder relaxed. Toen ik terugkwam lagen er direct allerlei aanmaningen van de Informatiseringsbank in de bus. Bleek het te gaan om een controle: of ik in de Indonesiëperiode uitwonend was geweest! Direct weer die Nederlandse stress.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.