Kennismanagement is de business van de toekomst

| Redactie

Kennismanagement: vorig jaar nog mondjesmaat op het jaarlijkse AIESEC-congres, maar des te boeiender. Het item trok zoveel belangstelling dat de organisatie besloot nu twee dagen met dit nieuwe fenomeen te vullen. Know How to use your Know How, daar draait het allemaal. Weet hoe je kennis gebruikt.

Het bestuur van een studentenvereniging wisselt ieder jaar van samenstelling. Ervaren mensen verlaten het toneel, verse, nog groene leiders komen er voor in de plaats. Misschien is er hier en daar nog wat op papier gezet en zijn de opvolgers nog wat bijgepraat, maar daar houdt het meestal mee op. Nieuwe bestuurders zullen opnieuw belangrijke kennis moeten verwerven. Wetenschap gaat verloren.

Zonde, zou je zeggen. Maar hoe voorkom je dat? Hoe weet je alle kennis uit de mensen te trekken, te verzamelen, op te slaan en te updaten? AIESEC Twente organiseert 20 en 21 mei een congres over hoe dat in zijn werk gaat. Know how, the knowledge is out there....

Die studentenverenigingen zijn maar een voorbeeld. Op het congres komt vooral het bedrijfsleven aan bod. Een werknemer, die na een dienstverband van een paar jaar opstapt, neemt heel wat meer kennis mee dan een bestuurslid van een vereniging. En dure kennis wel te verstaan.

Jeroen Teelen, oud-student en -werknemer van de Universiteit Twente, houdt zich sinds 1984 met dit probleem bezig. Beter gezegd, hij adviseert hoe kennis vast gehouden kan worden. Met zijn bedrijf Teelen Kennismanagement, gevestigd in een klooster in Glanerbrug, denkt hij een significante rol te kunnen spelen in het ontwikkelen van een kenniseconomie. Hij doet dat vanuit drie invalshoeken: leren, informeren en verkopen.

Volgende week donderdag en vrijdag laat hij studenten kennismaken met zijn vakgebied. Donderdag geeft hij een lezing waarin hij de theorie belicht. Op de tweede congresdag kan een vijftigtal belangstellende deelnemers in zijn kantoor een workshop volgen. Hij zal de deelnemers eerst een product vanuit het gezichtspunt van de koper laten bekijken. De faculteit vanuit de student, de afnemer in dit geval. Daarna verandert hij de rol van de deelnemers in adviseurs van de faculteit. Zij moeten bepalen hoe de faculteit de klanten tegemoet kan komen en tot dienst kan zijn.

Anna Schilizzi, tweedejaars BSK-studente, is de director of marketing. Ze verzorgt promotie rond het congres. Over Jeroen Teelen is zij heel enthousiast. 'Hij geeft leuke, boeiende lezingen. Hij vertelt niet over 'wat is kennis' en 'kun je dat wel managen', maar over de praktijk. Geen saai wetenschappelijk verhaal dus. Daarnaast is hij natuurlijk een fenomeen op kennismanagement-gebied: de business van de toekomst, want steeds meer bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om kennis vast te houden.'

Schilizzi maakt zich geen zorgen over de inhoud van het congres. Dat zit wel goed. Wel maakt zij zich druk over de technische kant ervan. Ze gaat er zelfs rechtop voor zitten en zegt na een diepe zucht: 'We gaan voor het eerst met videoconferencing werken. In Münster vindt hetzelfde congres plaats. De eerste twee sprekers, Jeroen Teelen en Friso den Hertog van Altuïtion, zullen de Duitse studenten op één scherm zien. De laatste spreker, Chris Main van Andersen Consulting, zien zij live en wij op doek. Daarnaast kunnen de studenten via microfoons vragen stellen. Ik hoop maar dat alles goed gaat. Erg spannend, vind ik.'

Het ochtendprogramma is op beide plaatsen gelijk. De middag, die gevuld wordt met trainingen en case-studies, wijkt iets af. Niet alle bedrijven verzorgen in zowel Münster als Enschede dezelfde workshops. Een week later, op 26 mei, herhaalt AIESEC het congres nog eens in Wageningen. 'We durfdenhet niet aan om ze alle drie tegelijkertijd te houden', vertelt Schilizzi. 'Dat vergt te veel van de sprekers en de techniek. In Wageningen is wederom het ochtendprogramma gelijk en wijkt de middaginvulling iets af. De work-

shops zijn ook niet allemaal hetzelfde.'

Vestigingen van AIESEC, dat staat voor Association Internationale des Etudiants en Sciences Economiques et Commerciales, zijn in 87 landen aan meer dan 750 universiteiten te vinden. In Nederland zijn acht vestigingen, waarvan Twente er één is. Tien jaar geleden startten vijf studenten van het studentendispuut Yunophiat met een Enschedese dependance. AIESEC was toen al veertig jaar daarvoor opgericht vanuit de gedachte dat kennis nemen van elkaars cultuur een derde wereldoorlog kon voorkomen. Peace on earth genaamd. Een mooi, maar idealistisch streven. Tegenwoordig is daar nog iets aan toegevoegd: fulfillment of mankinds potential, de student persoonlijk ontwikkelen.

Uitwisselingsprojecten en stages zijn nog steeds favoriet bij AIESEC, zoals het Arbeidsmarkt Informatie Programma (AIP). Onderdeel daarvan zijn de trainingsweek, het oriëntatietraject, de persoonlijke vaardigheidstrainingen en de sollicitatietrainingen. De laatste drie zaten in drie weken geleden gehouden Carrièreweek. Studenten kunnen hiermee hun CV opvullen, en wat extra vaardigheden opdoen die in het reguliere studieprogramma niet aan bod komen.

Belangrijk voor AIESEC is het contact met het bedrijfsleven. 'Dat hebben we nodig om activiteiten te organiseren en zij komen op deze manier in beeld bij studenten', aldus Schilizzi. Het lijkt erop dat de vereniging tegenwoordig meer commercieel dan idealistisch is. De BSK-studente bestrijdt die gedachte. 'Dat geldt alleen voor Nederland, de Carrièreweek is typisch iets van hier. Maar commercieel? Je zou het ook ondernemend kunnen noemen.'

'En waar leer je iets over kennismanagement? TO geeft er een vak over, andere faculteiten niet. Voor bedrijven is het tegenwoordig een belangrijk fenomeen. Wij springen daarop in door studenten een mogelijkheid te geven het te ontdekken. Maar in de eerste plaats zijn de congressen vooral gezellig. En ja, het is wel goed voor je cv. Een leuke bijkomstigheid, toch?'

foto

Kennis is macht

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.