Studenten lokken met opleidingen die geen opleiding zijn, is misleiding. Dat vindt de vorig jaar opgerichte `reclame-codecommissie' voor het hbo, die deze maand voor het eerst berispingen heeft uitgedeeld. Ze hadden
betrekking op campagnes in 1998.
De Codecommissie Omgang Opleidingen Aanbod HBO is vorig jaar in het leven geroepen door de vereniging van hogescholen, de HBO-raad. Hogescholen probeerden vaak onder elkaars duiven te schieten door vage voorlichting te geven. Daarom is er een gedragscode afgesproken. Die schrijft voor dat hogescholen in campagnes de officiële namen van hun opleidingen moeten
gebruiken, zodat studenten een duidelijk beeld krijgen van het
aanbod.
De commissie heeft nu twee hogescholen op de vingers getikt: Ichthus in Rotterdam en IJselland in Deventer. Beiden maakten vorig jaar in landelijke dagbladen reclame voor onderdelen van opleidingen. Lezers konden gemakkelijk de indruk krijgen dat die meer inhouden dan eigenlijk het geval is.
Ichthus plaatste onder meer een advertentie voor Asian Pacific Management. Dat is een klein onderdeel van de studie Commerciële Economie, maar dat blijkt niet uit de advertentie. Hierover is geklaagd door de twee andere
Rotterdamse hogescholen, HR&O en HES. Zij hebben een opleiding Asian Trade Management en zagen hun studenten al naar de `buren' vertrekken.