Zelf ben ik na zesdriekwart jaar ook bijna afgestudeerd. Mij rest nog heel even als student. Langzaamaan kijk ik nu terug. Wat mij daarbij opvalt is opkomende tamheid onder medestudenten. Iedereen lijkt maar binnen de door de faculteit voorgeschreven kaders te studeren en het oplopen van studievertraging is welhaast een doodzonde geworden. 'Jezelf ontwikkelen naast je voorgeschreven studieprogramma vreet in je studietijd', is de opinie en wordt niet meer gezien als investering in jezelf.
Toegegeven, het huidige studeerklimaat maakt het er niet makkelijker op. Alles wordt er aan gedaan om je zo snel mogelijk naar je bul te leiden. Naast je eindige stufi is er ook een zachte drang van je studieadviseur en begeleider die exact voor je weten hoe je zo snel mogelijk klaar kunt zijn.
Natuurlijk heb jij er zelf belang bij om niet volledig te stralen als student. Maar de UT ook. De universiteit wordt immers afgerekend op haar output: afgestudeerden en kennis. Elke afgestudeerde brengt geld in het laatje. De universiteit kan haar rendement verhogen door studenten sneller te laten studeren en haar uitstroom te verhogen. Er daar wordt van alles aan gedaan.
Wat is nu mijn punt? Je faculteit heeft een model van regels, opgesteld om het belang van faculteit en UT zoveel mogelijk te dienen. Zoals elk model is ook dit model een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid, namelijk in dit geval die van UT en faculteit. Volg je onnadenkend deze gebaande paden, dan wordt jouw academische vorming dus uitgehold tot de vereenvoudigde werkelijkheid van een ander. Laat dat niet zonder meer het geval zijn en ga bij jezelf te rade hoe je voor jezelf het merg uit het academische been kunt zuigen. Je bent voor deze vorming toch naar de universiteit gegaan en niet naar een hogeschool? Bezint dus voor je vlot eindigt!
(NB: onderzoek heeft uitgewezen dat investering in je studie de beste financiële investering is die je in je leven zult maken.)
De auteur is student bestuurskunde. Hij geeft de pen door aan Hannelore Noort, studente toegepaste onderwijskunde.