Vakgroep: Staats- en Bestuursrecht (BSK)
Vakken: Sturen in de samenleving, Bestuurlijk organisatierecht e.a.
'Na mijn rechtenstudie in Maastricht heb ik drie jaar lesgegeven op het HBO. Hotelmanagament in Leeuwarden. Niets ten nadele van het HBO, maar daar blijf je docent. Een universiteit biedt meer uitdaging en daarom ben ik eind 1993 hierheen gekomen. Binnen nu en een jaar hoop ik mijn proefschrift af te ronden. Mijn onderzoek richt zich op politieke regio's binnen de Europese Unie. Enerzijds zie je dat Europa geïntegreerd wordt, bijvoorbeeld door de komst van de euro, maar anderzijds krijgen allerlei regio's steeds meer bevoegdheden. Denk maar aan Vlaanderen en Wallonië. Verder bekijk ik zaken als nationalisme en federalisme en bijvoorbeeld ook de mogelijkheden van een eventuele grondwet voor de Europese Unie.
'In het eerstejaarsvak Sturen in de samenleving krijgen de studenten een spelsituatie waarin zij moeten beslissen over het wel of niet plaatsen van een afvalverwerkinginstallatie (AVI). Dit vak geef ik samen met andere docenten. We bekijken de beleidswetenschappelijke, economische en juridische aspecten. De studenten vormen de Provinciale Staten en moeten bijvoorbeeld afwegingen maken tussen hergebruiken of verbranden of transport naar een andere provincie. Vroeger hoorde er ook een excursie bij dit vak maar vanwege de tijdsdruk is die geschrapt. Dat is jammer want het gaf toch een stukje beeldvorming.
'In de doctoraalfase geef ik het vak bestuurlijk organisatierecht. Het is leuk om studenten in deze fase van hun studie te begeleiden. Je kunt hun zelfwerkzaamheid stimuleren. Ze moeten een miniscriptie schrijven, bijvoorbeeld over de gemeentelijke herindeling van Den Haag of over de voor- en nadelen van Twentestad. Overigens stond dit laatste onderwerp onlangs ook centraal in het Politiek Café. Deze bijeenkomsten vind ik een goed initiatief.
'In de propedeuse geef ik het vak staats- en bestuursrecht I. De laatste jaren merk ik dat er steeds minder mensen naar werkcollege komen. De studenten díe komen zijn gemotiveerd, maar de opkomst is duidelijk gedaald. De helft van de studenten komt niet meer en dat baart mij zorgen. Aan de andere kant is het natuurlijk plezierig om voor gemotiveerde mensen te staan die iets oppikken van onbekend terrein. Ik ben ook betrokken bij afstudeerders en daar zie je hoe dingen samen komen. Het is vaak een worsteling maar uiteindelijk ontstaat er een mooi produkt.'