Schoenendoos op zijn kant

| Redactie

Waarom spreekt landschap A meer aan dan landschap B? Is het de atmosfeer of komt het door een jeugdherinnering? Zit het in het lijnen- en kleurenspel? Over deze vragen filosofeert de Twentse fotograaf, dichter en kunstrecensent Alphons B. ter Brake. De Vrijhof toont vanaf 6 maart foto- en dichtkunst van 'ABtB'. Alphons B. ter Brake filosofeert graag. Niet aan de hand van grootse teksten, maar kijk

Waarom spreekt landschap A meer aan dan landschap B? Is het de atmosfeer of komt het door een jeugdherinnering? Zit het in het lijnen- en kleurenspel? Over deze vragen filosofeert de Twentse fotograaf, dichter en kunstrecensent Alphons B. ter Brake. De Vrijhof toont vanaf 6 maart foto- en dichtkunst van 'ABtB'.

Alphons B. ter Brake filosofeert graag. Niet aan de hand van grootse teksten, maar kijkend door de zoeker van zijn camera. Hij filosofeert met foto's. Gedichten dienen daarbij als ondersteuning en prikkelen de filosofische reflectie. Op de tentoonstelling zijn de gedichten in het Engels uitgevoerd. 'De taal van de fotografie is internationaal, daar moet ook een gedicht bij dat iedereen kan lezen', aldus ABtB. Tijdens het Broodje Cultuur van maandag 6 maart zal hij zijn werk nader introduceren. Op een groot scherm worden dia's vertoond terwijl ABtB bijbehorende gedichten voorleest. Prachtig is 'Het huis in de Madeleine', een serie over een mediterraan huis in een dorpje op de flanken van het Madeleine-bergmassief in Centraal Frankrijk. De foto's tonen het huis onder verschillende omstandigheden: in de felle zon en tussen de pijpestelen. Ook de standpunten wisselen steeds, van afstandelijk veraf, tot 'voyeuristisch' dichtbij.

Met de foto's probeert ABtB metaforen te creëren voor de tijd, de geschiedenis. De gedichten zetten deze beeldspraak kracht bij. 'Een huis, zo grijs en geel als perkament, getekend door bewoners en de tijd. Het is een raadsel hoe ooit onopgemerkt en ongehoord er iemand werd vermoord.' De gedichten hebben niet alleen betrekking op wat er ooit is voorgevallen in het huis, maar ook op zijn verschijningsvorm. 'Een schoenendoos op zijn kant lijkt het huis, symmetrisch met vensters en deuren ingevuld. Als de zon staat in diepblauw dan warmt het dak oranjerood en gloeit de gevel geel als zand.' Een snufje synesthesie is ABtB niet vreemd: '[...] gele en rode geluiden, in grijze en blauwe stiltes.' De gedichtencyclus 'Het Transport' vormt de hoofdmoot van het Broodje. Tijdens het voorlezen ervan verzorgt percussionist Ton Lamers de muzikale omlijsting. 'Het Transport' komt volgens de dichter voort uit een typisch negentiende eeuwse briefwisseling met dichteres Adrieke Göbel. 'Het bevat een soort globetrotterachtige romantiek.'

Wat de fotografie betreft noemt ABtB zich selfmade. 'Ik heb geen kunstopleiding gedaan, maar ben momenteel redelijk professioneel bezig'. ABtB is naar eigen zeggen 'de scherpte voorbij'. Hij is niet geïnteresseerd in een technisch perfecte foto. 'Het gaat mij om ritme, lijnen en patronen. Ik vergroot net zolang tot er een interessant lijnenspel ontstaat, ook al wordt het daarbij soms onscherp.'

De expositie met werk van Alphons B. ter Brake is van 6 maart t/m 1 april te zien in de expositieruimte van de Vrijhof. De tentoonstelling wordt geopend met een Broodje Cultuur waarin Ter Brake samen met dichteres Adrieke Göbel en muscicus Ton Lamers een voorstelling geeft op het raakvlak van beeldende kunst, poëzie, muziek en theater.

Maandag 6 maart, 12.35 uur, Audiozaal (Vrijhof), gratis toegang.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.