Veertig jaar geleden vertrok kunstenaar Mark Brusse vanuit Arnhem naar Parijs, met een beurs van de Alliance Française. Vorige week opende hij een expositie van zijn werk in de Vrijhof, ter ere van het Alliance-jubileum en het UT-lustrum.
Het levensverhaal van Brusse is er één van een kunstenaar en wereldreiziger tegelijk. Hoewel Parijs zijn thuishaven bleef, woonde hij in heel wat landen. In 1965 vertrok Brusse naar Amerika: 'In New York vond op dat moment juist de grote doorbraak van de popart, minimal art en de kunst plaats. Een vruchtbare periode dus.' Berlijn was zijn volgende pleisterplaats. 'West-Berlijn was een eiland in Oost-Duitsland. Op cultuurgebied deed men er alles aan om mensen uit de hele wereld daar naartoe te krijgen. Heel wat kunstenaars zijn daat gebleven.'
Maar Mark Brusse niet. Na weer een periode in Parijs te hebben gewoond in het kunstenaarsatelier La Ruche, ging hij naar Japan. La Ruche, ontworpen door Eiffel, verkeerde in slechte staat. Een Japanner wilde het opknappen, maar het Ministerie van Cultuur stak er een stokje voor en liet het zelf renoveren. De Japanner besloot vervolgens een kopie te maken van het gebouw in Japan, in een gebied waar nog geen dorp te bekennen was. Hij nodigde Brusse uit om het gebouw te openen en drie maanden in dit gebouw te komen wonen.
Ondanks Brusses eenzame bestaan in Japan, bereikte hij er een enorme productiviteit en is het verre Oosten een grote rol in zijn werk gaat spelen. 'Na veel beeldhouwwerk ben ik in Japan meer op papier gaan doen. Japans papier is niet gerold, waardoor je er heel nat op kunt werken, aquarelleren bijvoorbeeld.'
Dat het werk van Brusse door verschillende culturen werd benvloed, is wel duidelijk. 'Je eet anders, je ruikt andere dingen. Je wordt dus ook beïnvloed in de kunst. Je vertelt je eigen verhaal in een andere taal. Zo werd ik in Seoul omringd door de bergen. Ik voelde hun aanwezigheid. Daar is het schilderij The presence of the mountains uit voortgekomen.'
De expositie in de Vrijhof is eigenlijk Brusses eerste tentoonstelling waar een thema in zit: het thema van het hoofd. Brusse: 'In de meeste schilderijen staat het hoofd centraal. Bij mijn schilderijen is het hoofd vaak toeschouwer. Er is sprake van een confrontatie. Er zijn twee elementen die tegenover elkaar staan, waar het hoofd met spanning, schok of nieuwsgierigheid naar kijkt. Dat er een thema in het werk zit, is iets wat je je pas achteraf beseft. Ik schilder nooit speciaal in thema's of series. Het ontstaat gewoon. Het ene schilderij benvloedt het volgende weer omdat er iets is wat beter kan.'
Tot en met 16 december, expositieruimte Vrijhof.