Bedrijvendagen vooral goed voor de oriëntatie

| Redactie

Ongeveer zeventig bedrijven presenteerden zich medio oktober aan meer dan duizend UT-studenten, die zich kwamen orienteren op mogelijkheden bij overheid en het bedrijfsleven. Openingsspreker mr. Rob Schuyt van Booz-Allen & Hamilton adviseerde ieder zijn eigen tempo te kiezen wat carrièreplanning betreft. Een regelmatige evaluatie van de gemaakte keuze noemde hij eveneens belangrijk. Zijn tips:

Ongeveer zeventig bedrijven presenteerden zich medio oktober aan meer dan duizend UT-studenten, die zich kwamen orienteren op mogelijkheden bij overheid en het bedrijfsleven.

Openingsspreker mr. Rob Schuyt van Booz-Allen & Hamilton adviseerde ieder zijn eigen tempo te kiezen wat carrièreplanning betreft. Een regelmatige evaluatie van de gemaakte keuze noemde hij eveneens belangrijk. Zijn tips: 'Laat je leiden door passie, enthousiasme en je gevoel. Ga ondernemend te werk en wees vooral niet bang om te falen, mits je ervan leert.'

Een kijkje bij Libertel leverde een wat verward beeld op. De pre-sentatie was aan de technische kant waardoor het leek alsof het in Maastricht gevestigde bedrijf uitsluitend aasde op technische studenten. Harmke (5ejaars, TN) vond dit een duidelijke maar niet complete presentatie: 'Ik weet alleen nog steeds niet wat voor onderzoek ze daar nu precies doen. Ik ga nog wel even bij hun stand langs.' Ze is zich vooral aan het oriënteren, zegt ze: 'Ik loop hier eigenlijk gewoon een beetje rond en kijk wat ik leuk vind. Ik kom niet speciaal voor een bepaald bedrijf. De sfeer is goed en ontspannen sfeer en het is goed georganiseerd.'

Ook Simone (3ejaars, TCW) is zomaar binnen komen lopen. 'Voor mij zijn deze Bedrijvendagen een goede kans om eens rond te kijken bij verschillende bedrijven. Ik weet namelijk nog niet precies wat ik wil. Ik kan hier zien wat voor bedrijven er allemaal zijn, hoe ze zich presenteren en ik kan uitvinden wat ik nu eigenlijk interessant vind.'

De recruiters achter de stands zien in Twente een verschil met andere bedrijvendagen in het land. 'Studenten hebben hier duidelijk een andere houding, ze zijn wat schuchterder. Ze lopen niet direct met hun CV te wapperen, zoals we in Delft veel meer gewend zijn,' zegt een functionaris van Accenture. 'Ze presenteren zich op die manier minder direct aan het bedrijf dan andersom. Misschien zou je het ook gewoon Twentse nuchterheid moeten noemen.'

Oscar, 4e-jaars TBK: 'Ik ga niet heel bewust bij bepaalde bedrijven langs. Ik ben wel heel erg geïnteresseerd in technologie en telematica. Deze Bedrijvendagen zijn voor mij gewoon een goede oriëntatie. Nee, ik ben niet direct op zoek naar een stageplaats of een afstudeerplek.' Willem (4e jaars TCW) wil vooral weten wat de bedrijven te bieden aan 'communicatieve aspecten'. Hij heeft zojuist de presentatie van Ericsson bezocht en wil nog gaan luisteren bij

McKinsey & Company. Het valt hem op dat vooral de technische kanten bij de bedrijven belicht worden. Marnix is net afgestudeerd bij EL en heeft presentaties Philips, TNO en Ericsson. Hij wil zich vooral richten op deze bedrijven.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.