Medisch Centrum (4)

| Redactie

Met verbazing las ik afgelopen donderdag in het UT-nieuws dat de Medische Dienst van de Campus moet verdwijnen, omdat er op jaarbasis teveel geld in gepompt moet worden. Erg jammer, ik ben daar zelf nu al vanaf het begin van mijn studietijd (1998) patient en heb alle dokters, tandartsen en fysiotherapeuten gezien. Iedereen kent me daar en toen ik langdurig ziek was, werd er elke keer als ik bijvoo

Met verbazing las ik afgelopen donderdag in het UT-nieuws dat de Medische Dienst van de Campus moet verdwijnen, omdat er op jaarbasis teveel geld in gepompt moet worden. Erg jammer, ik ben daar zelf nu al vanaf het begin van mijn studietijd (1998) patient en heb alle dokters, tandartsen en fysiotherapeuten gezien. Iedereen kent me daar en toen ik langdurig ziek was, werd er elke keer als ik bijvoorbeeld op een afspraak met de tandarts zat te wachten, door de doktersassistente geinformeerd hoe het nou met me ging. Je stapt er makkelijk binnen en mocht je nou een keertje buiten de aangegeven tijden bellen voor een afspraak, dan kan dat ook. Maar goed, 3800 gelukkige patienten wegen niet op tegen 200.000 gulden.

Blijkbaar trekt het ook geen nieuwe studenten (het stond in elk geval niet in het rijtje 'reputatie van de onderwijsinstelling, reisafstand vanaf ouderlijk huis en vrije internettoeggang'), anders had men zich vast wel twee keer bedacht. Ik zie deze sluiting namelijk als het zoveelste bewijs dat 'de UT' zich veel drukker maakt om het aantrekken van nieuwe studenten en het opbouwen van een geweldig imago, dan om het welzijn van de alreeds aanwezige studenten. Een aantal voorbeelden: een voor studenten onbetaalbaar concert van Sting op de Campus, de groots opgezette lustrumweek (met onder andere een optreden van het Orkest van het Oosten, wat naar mijn menig meer mensen van buitenaf aantrekt dan studenten ) die eerst in een tentamenweek viel, sowieso de borrels bedoeld voor de hele UT-gemeenschap in tentamenweken enz. En dan dreigen ook nog diensten als medische zorg en de technische werkplaats te verdwijnen, omdat ze teveel geld kosten. Een 'de eerste, de beste'-borrel is dan een schrale troost...

Het komt mij soms voor alsof onze universiteit alleen een leerfabriek is, waar studenten het product zijn, dat zo snel en goedkoop mogelijk klaargestoomd moet worden om in het bedrijfsleven de UT te kunnen promoten, in plaats van de klant, die hier onderwijs, aanverwante zaken en overige diensten consumeert. Het welzijn van de student lijkt het te verliezen van de welvaart van de universiteit.

Dieuwke van Wijk

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.