Het onderzoek van twee TO-studenten naar de Engelse taalvaardigheid van UT-docenten levert geen algemeen beeld op. 'Het aantal deelnemers was te beperkt en de spreiding over de verschillende faculteiten niet representatief', aldus collegelid Huib de Jong.
De UT wil op het moment dat de masters beginnen, over drie jaar, het Engels invoeren als voertaal in de masterfase. Om te bekijken of docenten daarvoor mogelijk extra scholing nodig hebben kregen twee TO-studenten van het CvB opdracht een onderzoek te doen. Dat leverde geen representatief beeld op. 'Het is verstandig om er binnenkort nogmaals naar te kijken aan de hand van een concreet onderwijsaanbod', zegt De Jong. 'We weten dan ook precies welke docenten te maken krijgen met engelstalig onderwijs.'
De Jong vindt het onderzoek overigens niet zonder waarde. 'De studenten concluderen dat onder docenten die het Engels moeten hanteren, de neiging bestaat om minder variëteit in de werkvormen aan te brengen. Dat betekent dat we ze moeten adviseren in het gebruik van onderwijsvormen die minder taalgevoelig zijn.'