Studenten met vragen over studiefinanciering krijgen sinds kort sneller antwoord van de Informatie Beheergroep. Volgens de beurzenverstrekker is de bereikbaarheid nu ook in piekperiodes 90 procent. Eerder was dit slechts 30 procent.
In maart kwam de Ombudsman nog met zware kritiek op de bereikbaarheid van de IB-Groep. Maar door nieuwe toepassingen van email en internet is dat probleem volgens Groningen nu verholpen.
Begin deze maand was de vuurproef. De IB-groep creëerde een piek door ruim 800.000 nieuwsbrieven de deur uit te doen over de nieuwe Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten. Op de eerste werkdag na de mailing kwamen er samen 25.000 telefoontjes en mailtjes binnen. Het lukte om die vrijwel allemaal direct te beantwoorden. Bovendien bestelden nog eens 20.000 mensen een formulier.
De verbeterde bereikbaarheid is vooral te danken aan een nieuw emailpakket, dat antwoorden genereert op de meest gestelde vragen. Daardoor kan een medewerker veel meer vragen per dag beantwoorden. Voor datzelfde doel wordt nu ook vaker een voice response-systeem gebruikt, dat reageert op ingesproken boodschappen.
Verder bevat de internetsite van de IB-Groep, die sinds afgelopen maandag vernieuwd is, nu ook een rekenprogramma waarmee vragenstellers bijvoorbeeld zelf kunnen uitrekenen hoeveel geld ze terugkrijgen.
Klachten over de bereikbaarheid van de IB-groep kwamen de afgelopen jaren niet alleen van studenten, maar ook van de Nationale Ombudsman. In maart besloot die de instantie zelfs maandelijks te gaan controleren. De Ombudsman kan nog niet bevestigen of de bereikbaarheid in piekperioden nu inderdaad verbeterd is.