Campusdrukker GCT worstelt met markt

| Redactie

Kopieergigant Océ Nederland nam anderhalf jaar geleden de universiteitsdrukkerij over. In plaats van de vertrouwde gegarandeerde afname moest 'Grafisch Centrum Twente' een marktaandeel veroveren. Sindsdien rendeert de zaak niet meer. Marcel van der Wouden, de nieuwe manager, wil daar snel verandering in brengen. Van staatsdrukker naar marktspeler, zo kan de omslag die de repro heeft moeten maken w

Kopieergigant Océ Nederland nam anderhalf jaar geleden de universiteitsdrukkerij over. In plaats van de vertrouwde gegarandeerde afname moest 'Grafisch Centrum Twente' een marktaandeel veroveren. Sindsdien rendeert de zaak niet meer. Marcel van der Wouden, de nieuwe manager, wil daar snel verandering in brengen.

Van staatsdrukker naar marktspeler, zo kan de omslag die de repro heeft moeten maken worden gekenschetst. 'Vroeger was dit een stampfabriek', illustreert Marcel van der Wouden, 'nu zijn we een marktconforme dienstverlener.'

Voorheen waren diensten en faculteiten verplicht hun drukwerk door de repro te laten verzorgen. Klussen te over dus, en winst hoefde er niet te worden gemaakt. Van der Wouden: 'Daar word je een beetje reactief van. Zo van: ik zie wel wat er in mijn bakkie valt.'

Maar de markt, die wil wat. Sinds Océ de scepter zwaait, moet er geld verdiend worden. Het Grafisch Centrum Twente - zo heet de repro sinds de commercialisering - weet zich ondersteund door het machtige Océ Nederland, dat in den lande vijftig van dit soort 'sites' uit heeft staan.

Desondanks liep de klandizie sterk terug. De afgelopen anderhalf jaar leed GCT verlies. Faculteiten en diensten mogen tegenwoordig zelf bepalen waar ze hun readers, boekjes en folders laten drukken. En dat heeft de campusdrukkerij gevoeld. Nog maar zo'n veertig procent van alle drukwerk komt van GCT.

En dat vindt Océ niet leuk. Dus zond het bedrijf een nieuwe manager: Van der Wouden. 'De zachte landing is geschied', zegt hij. 'Nu moeten we klantvriendelijk worden.' Met 'zachte landing' bedoelt de voormalige Storkmanager de overgang van ambtenarij naar ondernemerschap.

'Geen sinecure. Vaak gaat zo'n cultuurverandering gepaard met gedwongen ontslagen. Hier zijn alle zeventien medewerkers gehandhaafd.' En dat terwijl de drukpersen de deur uitgingen. Het grotere drukwerk besteedt GCT voortaan uit aan strategische partners. 'Maar iedereen is onder de pannen, al dan niet in een nieuwe rol.'

De 'outsourcing' van drukwerk is volgens Van der Wouden één van de maatregelen die GCT beter in de markt moeten zetten. 'We gaan een totaalpakket leveren. De klant levert digitaal aan. Wij zorgen verder voor alles. Opmaak, drukken, inbinden, noem maar op. Onze koeriersdienst bezorgt aan huis.'

De faciliteiten zijn er, nu het vertrouwen van de klant nog. Jim Pardoen, repro-man van het eerste uur en tot voor kort baas van de Utake, moet als accountmanager de banden aanhalen. 'De contacten zijn er', zegt hij. 'Alleen moeten de mensen weten dat GCT er klaar voor is.'

Trouwe klanten als Informatica, het CIV, en de Twente University Press zijn op de hoogte. Maar welke doelgroepen heeft Pardoen in het vizier? 'Het is geen jacht, het gaat om vertrouwen winnen. Maar ik denk dat er bij CenT veel werk ligt dat ons prima zou passen.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.