`Consumentengedrag trekt de aandacht'

| Redactie

De afdeling marketingcommunicatie en consumentenpsychologie van de faculteit GW hield afgelopen maandag en dinsdag een small group meeting over consumentenpsychologie. Zo'n zeventig deelnemers discussieerden in De Broeierd over de hotste topics in consumentengedrag. Voor de jonge afdeling een stukje profilering.

Bob Fennis, universitair hoofddocent en medeorganisator, blikt tevreden terug op de bijeenkomst. `We hebben veel positieve feedback gehad. Het ging eigenlijk boven verwachting voor zo'n eerste keer. De oogst qua sprekers bleek groot. Ik denk dat het vakgebied in een rap tempo volwassen is geworden. Ook in de vakbladen Science en Nature is veel aandacht voor consumentengedrag. Hoe dat komt? Omdat we interessante vragen stellen en goed onderzoek neerzetten.'

Met het symposium wil de afdeling zichzelf in de kijker spelen. Ook hopen ze de samenwerking met Noord-Amerikaanse onderzoekers te intensiveren, vertelt Fennis. `Daar zitten de beste wetenschappers. Voor dit symposium hebben we in korte tijd goede figuren weten te strikken, zoals Kathleen Vohs van de University of Minnesota, die deze week met een artikel in Science verschijnt. Zij gaf een lezing over de psychologische processen die ten grondslag liggen aan impulsieve aankopen en compulsieve consumptie.'

Ander onderzoek richt zich op de onbewuste keuzes die consumenten maken. Fennis: `De bijdrage van professor Ab Dijksterhuis van de Universiteit van Amsterdam geeft dit onbewuste gedrag goed weer. Hij vertelde dat je ingewikkelde aankopen onbewust moet doen. Dan krijg je de beste keuze. Kleine boodschappen moet je juist bewust halen. Je kunt dus beter onbewust een huis kopen en bewust een paar ovenwanten.'

Een andere lezing, `In the mood' van Michael Häfner (Universiteit Utrecht), ging over de invloed van gemoedstoestanden bij het beoordelen van producten. Uitkomst: met een positief humeur oordeel je positief en met een negatieve inslag negatief. Ook thema's als emoties, de invloed van reclame en rationeel kiezen kwamen aan bod. `Omdat we spraakmakende thema's uit het veld behandelden, kregen we goede en gerichte bijdragen. Ja, dit is zeker voor herhaling vatbaar,' aldus Fennis.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.