`Dit is een luie industrie'

| Redactie

Ab Pasman, bestuursvoorzitter van Grolsch, vertelde vorige week op uitnodiging van studievereniging Stress aan een volle zaal in de Waaier over de veranderende biermarkt en het leiden van een bierconcern. `Er wordt te weinig geïnnoveerd in deze industrie.' De Grolsch-topman wil weten tegen wie hij het heeft en begint met een korte inventarisatie onder het publiek. Bijna alle aanwezigen drinken bi


Ab Pasman, bestuursvoorzitter van Grolsch, vertelde vorige week op uitnodiging van studievereniging Stress aan een volle zaal in de Waaier over de veranderende biermarkt en het leiden van een bierconcern. `Er wordt te weinig geïnnoveerd in deze industrie.'

De Grolsch-topman wil weten tegen wie hij het heeft en begint met een korte inventarisatie onder het publiek. Bijna alle aanwezigen drinken bier, zo blijkt, en tachtig procent doet dat uit het Nederlandse beugelflesje. Geen van de studenten heeft aandelen in Grolsch. Zo, de nieuwsgierigheid van Pasman is bevredigd. `Toen ik bij Philips werkte, wond ik me ook altijd op als ik ergens kwam waar bijvoorbeeld geen Philipslampen hingen. Die bezetenheid moet je gewoon hebben. Wat verwacht je anders van de rest van je organisatie?'

Pasman kwam direct na zijn studie bedrijfseconomie in Rotterdam in dienst van Philips. Hij was in verschillende functies en verschillende landen actief, het laatst als vice-president van de divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging.

In 2004 werd hij bestuursvoorzitter van Grolsch. Een kritische kanttekening schuwt hij niet. `We hebben een goed product, maar geen fantastische organisatie. Ik ben in een luie industrie terecht gekomen, er wordt te weinig geïnnoveerd. Een groot verschil met Philips, waar innovatie juist de kern van de activiteiten is. Er wordt hard gewerkt hoor, maar dat is simpelweg niet genoeg.'

Bier verliest steeds meer terrein aan andere dranken. Pasman legt de schuld bij de industrie zelf. `Brouwerijen reageren onvoldoende alert op de veranderende drinkbehoefte van de consument. De consequentie is dat er een homogene categorie is ontstaan. Wanneer je alleen al naar bierproducten kijkt, is de enige manier waarop ze zich differentiëren het flesetiket.'

De afgelopen tien, vijftien jaar is er een enorme slag geweest in de biermarkt, vertelt Pasman. Fusies en overnames voeren de boventoon. Momenteel nemen de top tien brouwers zo'n zestig procent van de totale bierverkoop voor hun rekening.

Ook Grolsch beëindigde in april dit jaar de samenwerking met zijn oude distributeur en ging in zee met Anheuser-Busch, de grootste bierbrouwer van de Verenigde Staten, bekend van onder meer het merk Budweiser. De Amerikaanse brouwer distribueert het Nederlandse bier op de Amerikaanse markt. Van die samenwerking heeft Pasman hoge verwachtingen: `De VS is een groeimarkt. Weliswaar stagneert in dat land de groei van de totale bierconsumptie, maar het segment van de premium-importbieren waarin Grolsch actief is, groeit juist sterk.'

Dit maakt Grolsch wellicht tot een interessante overnameprooi. Zo berichtten de media vorige week dat Pasman niet uitsluit dat Grolsch overgenomen wordt door Anheuser-Busch. In de lezing weerlegt hij dit. `We zijn misschien een bescheiden speler, maar we werken aan onafhankelijkheid. Als we aan tafel zitten zijn we een kleine muis tegenover een olifant, maar wij stampen harder.'

De lezingenreeks met toppers uit het bedrijfsleven wordt georganiseerd door studievereniging Stress, in samenwerking met de TSM Business School en de UT.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.