`In de file staan vooral lege stoelen'

| Redactie

Het symposium Move to perfection van het werktuigbouwkundig genootschap Isaac Newton trok dinsdag zo'n 250 belangstellenden. Niet gek, want de organiserende commissie was er in geslaagd een tot de verbeelding sprekend programma samen te stellen. Vooral de driewielige Carver trok veel bekijks.


Wie meer wilde weten over vliegende auto's, de Flevobike, de Carver, de Frog - een bus zonder chauffeur - of geautomatiseerde parkeersystemen, die moest dinsdag in collegezaal twee van de Waaier zijn.

Vooral de Carver bleek een publiekstrekker. Het smalle, driewielige motorvoertuig van de gelijknamige Nederlandse autofabrikant was al eens te zien in het razend populaire BBC-autoprogramma Top Gear. Groepen studenten dromden samen om het futuristische voertuig dat voor de Waaier geparkeerd stond.

Harry Kroonen, één van de ontwerpers van de Carver, hield een lezing over het ontstaan van de wagen. De verkeersdrukte en de fileproblematiek van de jaren negentig zetten hem en zijn collega's aan het denken over mogelijke oplossingen. Het probleem met files, concludeerden ze destijds, was dat er vooral lucht vervoerd wordt. `Lege stoelen', in de woorden van Kroonen.

Het idee: een smallere auto. Na een aantal wat minder geslaagde ontwerpen kwam Carver in 1993 met de eerste kantelende driewieler. Kantelend, want de hoogte in combinatie met de breedte zou anders problemen geven in de bochten. Bij het nemen van een bocht wordt de carrosserie van de Carver, inclusief het voorwiel, hydraulisch gekanteld, terwijl de achteras en beide achterwielen recht blijven staan. Volgens Kroonen is dat een heel natuurlijk gevoel. `Alleen nijlpaarden en olifanten kantelen niet, maar die beesten zijn ook geen toonbeelden van elegantie', grapte hij.

De eerste vijfhonderd Carvers rollen binnenkort van de band. Ondanks de niet misselijke prijs van veertigduizend euro, is bijna de helft al verkocht. Volgens Kroonen is er een gerede kans dat het tot massaproductie komt en dat de Carver in de toekomst voor zo'n twintigduizend euro te verkrijgen is.

CTW-hoogleraar Verkeer en Vervoer Martin van Maarseveen sloot het symposium af met een lezing over nieuwe vervoersconcepten. Van Maarseveen verhaalde boeiend over innovaties in de sector verkeer en vervoer, `in aantal, tempo en diversiteit groter dan waar dan ook'.

De grootste onthulling kwam deze middag ook van hem. `Wisten jullie', vroeg hij zijn gehoor, `dat Einstein tot zijn relativiteitstheorie kwam op de fiets?'

De Carver trok veel bekijks. (Foto's: Arjan Reef)
De Carver trok veel bekijks. (Foto's: Arjan Reef)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.