Oud papier

| Redactie

VERVOERPLAN - De UT luidt deze week met een symposium de start in van het Vervoerplan, dat 1 januari 1995 van start gaat. Het College van Bestuur wil vanaf die datum door verschillende maatregelen het aantal autokilometers voor woon-werkverkeer terugdringen. Het symposium `Vervoermanagement een nieuwe uitdaging in de bedrijfsvoering' begint vanmiddag. Vertegenwoordigers van College van Bestuur, Rijkswaterstaat, Veilig Verkeer Nederland en het Verbond van Nederlandse Ondernemingen voeren er het woord. De middag in de Vrijhof wordt afgesloten met een forumdiscussie en is gratis te bezoeken.


Een onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat het aantal autokilometers met een kwart verminderd kan worden. Bij een verbetering van het openbaar vervoer is zelfs een besparing van bijna vijftig procent mogelijk. Het UT-personeel en de studenten leggen dagelijks ongeveer veertigduizend autokilometers af. Om het autogebruik terug te dringen stelt het college een nieuwe vergoedingenregeling woon-, en werkverkeer in, is een vervoerscoördinator aangesteld en gaat er een doelritten/snelbus tussen Oldenzaal en de UT rijden.

De vervoerscoördinator J.Veldman zal een `carpoolbank' opzetten, terwijl hij tevens het eerste aanspreekpunt is voor personeelsleden met `vervoersvragen.' Vooral in het vergoedingenstelsel verandert veel. Vanaf 1 januari krijgen fietsers die op drie tot tien kilometer van de UT wonen een premie van 350 gulden bruto per jaar. Wonen de fietsers nog verder dan is de vergoeding vijfhonderd gulden netto per jaar. Carpoolers krijgen zeven cent per kilometer per deelnemer van tien tot dertig kilometer afstand van de UT. Reizigers, die het openbaar vervoer gebruiken, krijgen een reductie van vijftig procent op hun maand- of jaarkaart tot dertig kilometer afstand van de UT. De verhuisplicht vervalt, maar reisafstanden boven de dertig kilometer worden niet meer vergoed. De hele regeling is op een floppy gezet, die iedere UT-medewerker voor de kerst krijgt thuisgestuurd. De flop berekent de financiële consequenties en milieueffecten van de vervoerkeuze van de gebruiker.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.