Vertrek Océ leidt tot veel ongerief

| Redactie

De overstap van Océ naar Xerox als reprodienst op de UT per 1 december is verre van vlekkeloos verlopen. Op veel plaatsen ontbreken nog steeds kopieerapparaten en printservices. Werknemers morren. `Ik moet twee verdiepingen naar beneden om te printen en vier om te kopiëren', aldus aio Laura Vargas (EWI).

Océ heeft na het aflopen van het contract, dat was op 1 december, al zijn apparatuur verwijderd. Volgens Laura Vargas is daar amper iets voor teruggekomen.

Evelien Leurs, hoofd contractering facilities van het Facilitair Bedrijf, bevestigt de problemen. `We werken momenteel met een noodscenario. Xerox heeft er alles aan gedaan om de apparaten met de hoogste prioriteit te leveren en een gedeelte is afgelopen zaterdag geplaatst. De overige apparatuur hoopt Xerox op korte termijn te leveren.'

Océ `verloor' de UT afgelopen jaar aan Xerox na een verplichte Europese aanbesteding. Tussen Océ en Xerox ontstonden vervolgens juridische problemen, waardoor de definitieve contractvorming en de implementatie van de nieuwe reprovoorzieningen vertraging opliep. Leurs: `We hebben Océ verzocht de apparatuur tot 1 januari 2007 te laten staan, maar Océ heeft dit geweigerd.'

Océ, dat nu een servicepoint is begonnen aan de overkant van de Hengelosestraat, probeert voet aan de grond te houden op de campus. En dat is tegen het zere been van zowel Xerox als Leurs. Want, zegt Leurs, in tegenstelling tot wat het reprobedrijf beweert, mag de UT absoluut geen zaken meer doen met Océ. `Het contract met Xerox is bindend voor de hele universiteit. We zijn wettelijk verplicht om te werken met Xerox .'

Leurs is niet te spreken over de handelwijze van Océ. `Océ probeert aan alle kanten klanten terug te winnen. Ik vind dat niet netjes.' De UT beraadt zich volgens Leurs op juridische stappen.

Van de acht voormalig UT-medewerkers die een werkcontract hadden bij Océ is overigens niemand overgegaan naar Xerox. Xerox zag van overname van drie personeelsleden af toen bleek dat de vijf anderen dan eenzelfde behandeling zouden kunnen eisen. Twee van hen werken bij het nieuwe servicepoint van Océ, de anderen werken bij vestigingen van Océ in Apeldoorn, Amersfoort en Deventer.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.