Solarteam jaagt op sponsors

| Redactie

Het Twentse Solar Team startte vlak voor de kerstvakantie een nieuwe sponsoractie: de Club van Duizend. Met deze actie wil het team zoveel mogelijk bedrijven vragen om ze voor een bedrag van duizend euro te sponsoren. Dat leverde in een paar weken tijd 25.000 euro op. Maar dat is bij lange na nog niet genoeg.

‘Met twee ton zijn we aardig op weg’, vertelt Susanne van Aardenne, pr-medewerkster van het team. ‘Het is in ieder geval belangrijk dat we deze maand een flinke klap geld binnenhalen, want we moeten tijdig de zonnecellen voor de auto bestellen. En die moeten wel cash betaald worden’, legt ze uit. ‘Die zonnecellen zijn heel belangrijk om hoog in de race te kunnen eindigen. Zoals het er nu uit ziet kunnen we wel deelnemen aan de World Solar Challenge, maar is de top-drie niet haalbaar. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk bedrijven ons willen sponsoren.’

Met potentiële hoofdsponsors is het Solarteam nog in bespreking. Waaronder de hoofdsponsor van de vorige editie, Raedthuys. ‘Die onderhandelingen verlopen traag en bovendien gaat het om een behoorlijk bedrag dat wij van ze vragen. Daarom hebben we ook besloten om de Club van Duizend te starten. Zo hopen we sneller het benodigde bedrag binnen te slepen’, aldus Van Aardenne. Om zoveel mogelijk bedrijven te benaderen is er een speciaal callcenter ingericht in de Langezijds. Vanuit daaruit belt een team studenten de ondernemers op. ‘We hebben erg veel behoefte aan studenten die willen helpen in het callcenter’, luidt de oproep Van Aardenne. Ondernemers die tot sponsoring overgaan worden uitgenodigd voor twee speciale bijeenkomsten: de presentatie van de auto en het ‘uitzwaaimoment’. ‘We spelen daarmee een beetje in op het Twentegevoel, want zo kunnen ondernemers elkaar ontmoeten. Die bijeenkomsten moet je eigenlijk zien als informele borrels.’

De Twentse zonneauto, de SolUTra, bevindt zich nu in de laatste ontwerpfase. De technici van het team hebben amper kerstvakantie kunnen vieren, vertelt Van Aardenne. ‘Er wordt nog aan een paar details gewerkt.’ Begin februari moet de auto in productie gaan, waarna de SolUTra aan allerlei testen wordt onderworpen.

Het ontwerp van de SolUTra bevindt zich in de laatste fase, in februari gaat de zonneauto in productie. (Foto: Gijs Ouwerkerk)
Het ontwerp van de SolUTra bevindt zich in de laatste fase, in februari gaat de zonneauto in productie. (Foto: Gijs Ouwerkerk)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.