Koos Winnips, adviseur ict en onderwijs bij ITBE, is projectleider van MathMatch. `Toen we twee jaar geleden begonnen met dit project, was het vooral lastig om te zeggen wie verantwoordelijk is voor het slechte niveau wiskunde van de studenten', vertelt hij. `Universiteiten vonden dat middelbare scholen het niveau moesten aanpassen. Maar die zeiden op hun beurt weer de richtlijnen van het ministerie te volgen. Feit blijft dat er een kloof bestaat en dat we moeten proberen dat gat te dichten.'
Winnips vertelt dat het boek Basiswiskunde, geschreven door professor Jan van de Craats en Rob Bosch, als uitgangspunt is genomen in het project. `Wie de oefeningen uit dit boek beheerst, bezit voldoende niveau aan wiskunde voor de bachelorinstap', aldus Winnips. `In het MathMatch project hebben we deze oefeningen gedigitaliseerd. We bieden toetsen en oefeningen aan en verwijzen door naar de juiste inhoud in het boek. Docenten kunnen aan de hand hiervan studenten een aantal opgaven laten maken. Als ze die beheersen, zijn studenten in staat om, bijvoorbeeld, een practicum te volgen.'
Daarnaast kan MathMatch worden gebruikt als toelatingsexamen of om obstakels weg te werken in een premaster-programma of summercourse, legt Winnips uit. `MathMatch is inmiddels door zo'n 700 studenten gebruikt. Op deze manier is ook de instaptoets wiskunde vorig jaar afgenomen, met goed gevolg. Studenten krijgen bovendien direct feedback op hun werk. Ze zien waar hun zwakke en sterke punten liggen.'
Winnips noemt MathMatch een succes. Ook bij de Vrije Universiteit in Amsterdam en bij de Saxion Hogeschool bestaan plannen om het product te gaan gebruiken. `Het is overigens absoluut niet de bedoeling om met dit project de wiskundeprogramma's op vwo, hbo of wo aan te passen', benadrukt Winnips. `We constateren simpelweg problemen en willen deze oplossen door toetsen en materiaal aan te bieden zodat studenten een goede start kunnen maken in het bachelor- of masteronderwijs.'
Meer informatie op www.mathmatch.nl