Voor Marieke Heuker of Hoek is `het weer een keertje doen van praktijkonderzoek' echt wel het leukste, vertelt ze tijdens de koffiepauze in het Capitool. Ze is scheikundedocent op het Carmel College Salland in Raalte en vindt het een goede zaak om weer even in contact te komen met de wetenschap. `Ik hoop dat ik straks mijn leerlingen wat levendiger kan vertellen over het vakgebied.'
Hans Pas is samen met een collega op de conferentie. `Even proeven hoe het er hier aan toe gaat en wie weet komen we nog wel oud-leerlingen tegen. Dat is me wel eens overkomen tijdens een conferentie op het Saxion. Het zou leuk zijn als ik er hier ook één tref.'
Pas is wiskundedocent op het Reggesteyn in Nijverdal. Na de koffiebreak gaat hij naar de cursus coastal waves. De EWI-onderzoeksgroep die de cursus verzorgt, onderzoekt het gedrag van watergolven die de kust naderen, zoals tsunamigolven. Aspecten als golfbrekingen worden modelmatig beschreven in wiskundetaal. `Dit was het enige onderzoek met wiskunde erin, vandaar dat ik participeer. Ik denk dat het me wel lukt om er een praktische opdracht of een werkstuk uit te halen voor mijn huidige wiskundeleerlingen.'
Pas vertelt dat hij zich zorgen maakt over de aansluiting tussen de middelbare school en het hoger onderwijs wat betreft het wiskundeniveau. `We geven nu een masterclass aan havoleerlingen. Dat is een soort bijspijkercursus wiskunde van 36 uur. Bijna elke leerling volgt deze module vrijwillig. Eigenlijk zou het niet moeten, die extra lessen. Eén uurtje per week meer wiskunde zou al voldoende zijn om de vaardigheden er goed in te krijgen. Maar ja, we krijgen er geen tijd meer voor.' Pas drinkt z'n laatste slok koffie op en sluit zich aan bij de groep coastal waves. Tijd voor een stukje praktisch onderzoek.
| Hans Pas |