Windtunneltest geslaagd

| Redactie

Een flinke afvaardiging van de Nederlandse pers reisde dinsdag af naar Marknesse in de Flevopolder. Daar testte het Twentse Solar team de aërodynamica van haar zonnewagen in een windtunnel van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. De ploeg bleek zeer tevreden met het resultaat en rekent nog steeds op een top-drie klassering in de Australische zonnerace.


Op het terrein van het NLR geldt een verbod op fotograferen en filmen omdat veel belangrijke klanten bang zijn dat hun geheime ontwerpen bekend worden. Laboratoriummedewerker Eddy Willemsen: `Airbus testte hier bijvoorbeeld haar vliegtuigen. Ook de Joint Strike Fighter en de zonnewagen van de Delfste concurrent werden in Marknesse beproefd.'

Het schaalmodel van de Twentse zonnewagen mocht dinsdag wèl uitgebreid worden vastgelegd. Cameramensen, journalisten en fotografen van bijvoorbeeld EditieNL en wakkere ochtendkrant wilden maar wat graag zien hoe het team uit het verre Enschede zich voorbereidt op Australië.

Het belang van zo'n windtunneltest? Willemsen: `Middels computerberekeningen probeert men om een model zo efficiënt mogelijk te maken. Om zeker te weten hoe het product precies presteert is een windtunneltest nodig. Niet voor niets is onze grote windtunnel, die ontzettend duur is om te gebruiken, continue bezet.'

In de windtunnel wordt het schaalmodel van de zonnewagen gekoppeld aan geavanceerde meetapparatuur die precies kan bijhouden welke krachten er in welke richting optreden. `De wind in de tunnel blaast met ongeveer tachtig meter per seconde, drie keer zo snel als een orkaan,' vertelt Willemsen.

De test van de totale luchtweerstand pakt goed uit. Mark Klaassen, het teamlid verantwoordelijk voor de aërodynamica: `De CDA-waarde geeft de luchtweerstand weer van een voertuig. Hoe lager hoe efficiënter en dus sneller. Een Hummer zit op 3,0; een goede sportauto haalt 0,47 en wij hoopten 0,14 te halen. We bleken vandaag 0,128 te scoren. Een duidelijke meevaller.'

Aan het einde van de testsessie probeert de ploeg de minpunten in het ontwerp aan het licht te brengen middels rook: deze maakt duidelijk hoe de luchtstromen lopen. Vervolgens maakt men met een speciaal soort olie op de wagen duidelijk waar de luchtstroom loslaat van het voertuig, en zorgt voor een negatief effect: recirculatie. De uitkomst hiervan blijkt redelijk positief, maar niet ideaal. `Dit gaan we de komende tijd zeker nog bijschaven,' aldus Klaassen.

Of de operatie echt slaagt hangt vooral af van de hoogte van de sponsorbedragen. Met meer geld kan het team betere zonnecellen kopen en zal de auto harder rijden. `We hebben inmiddels een flink bedrag binnen, maar hopen nog op meer. Het gaat dus best goed, maar beter kan het natuurlijk altijd,' vertelt Maaike Roefs, die de PR doet, wat cryptisch. Een precies financieel beeld wordt niet verstrekt. Los daarvan, de ambities van de ploeg blijven ongewijzigd. `We gaan nog steeds voor de top drie. De komende tijd wordt er keihard aan de auto gewerkt.'

Foto: Frans van der Veeken

Rookt maakt duidelijk hoe de luchtstromen lopen
Rookt maakt duidelijk hoe de luchtstromen lopen

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.