Afstuderen op maandverband

| Redactie

Bijna elke vrouw heeft er maandelijks mee te maken: de menstruatie. En voor welk maandverband kies je dan? Met vleugels? Zonder? De keuze in supermarkten is enorm, maar de ruimte voor het product beperkt. En dus, vond Procter & Gamble, moet de verpakking anders. Kees Staal, student technische bedrijfskunde, deed voor het bedrijf onderzoek naar verschillende trends in de verpakking van deze vrouwenproducten. Hij houdt morgen zijn afstudeercolloquium in de Spiegel.

Staal voerde zijn onderzoek uit bij de Zuid-Duitse vestiging van Procter&Gamble in Crailsheim. Onder de titel Coping with Packaging Trends in Feminine Care Business presenteert hij morgen zijn resultaten.

Tijdens zijn kennismakingsgesprek bij P&G hoorde hij wat het bedrijf voor hem in petto had. `Ik ging eigenlijk een beetje onvoorbereid op gesprek. Ik hoorde daar namelijk pas dat ze maandverband maken. Het werd meteen in mijn handen gedrukt om te kijken wat mijn reactie was.' Maar, Staal ging er enthousiast mee aan de slag. `In het begin vond ik het wel vrij apart als van die grote productiemedewerkers met tatoeages heel serieus een maandverbandje bekeken, maar het went snel.'

In de maandverbandmarkt speelt een interessante ontwikkeling, vertelt Staal. `Grote leveranciers, zoals Procter&Gamble en Unilever, krijgen van supermarktketens een bepaald aantal `meters' schapruimte voor hun product ter beschikking. Wil een leverancier meer producten lanceren, dan is hij gebonden aan die ruimte. Een ruimer assortiment leidt dus direct tot een verkleining van de verpakkingen.'

Een andere trend die Staal in zijn scriptie beschrijft, is het zogenoemde Shelf Ready Packaging. `De doos wordt niet meer uitgepakt, maar direct in het schap gezet. Dat betekent wel dat je bent gebonden aan de grootte van die doos. In mijn onderzoek presenteer ik een strategie hoe fabrikanten met deze trends om kunnen gaan. Ik had er van tevoren niet bij stilgestaan dat dit soort vernieuwingen in de supermarktenbranche de nodige gevolgen hebben voor de fabrikanten. Maar ik heb kunnen aantonen dat er goede technieken zijn om met deze trends om te gaan.' De student blijft na zijn afstuderen waarschijnlijk werken bij P&G. Niet in de Feminine Care Business, maar op de afdeling hondenvoer. Iets heel anders.

Kees Staal verdiepte zich voor zijn afstuderen in de maandverband-business.
Kees Staal verdiepte zich voor zijn afstuderen in de maandverband-business.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.