Zoals het een inspirerende decaan betaamt heeft ook Coonen grootse plannen met zijn faculteit. `Ik wil een lab. En dat komt er,' meldt hij monter. `We gaan doen waar we goed in zijn.'
Coonen legt uit dat zijn faculteit streeft naar een eigen laboratorium zoals de technische faculteiten die ook hebben. Alleen gaat het dan niet om techniek, maar om een proefomgeving waarin onderzoek kan worden gedaan op het gebied van leerpsychologie, onderwijskunde, veiligheid en communicatie. Verder buigt het CvB zich binnenkort over een voorstel om de lerarenopleiding ELAN te hervormen en opnieuw op de kaart te zetten,' vertelt Coonen. `Het gaat om een prestigieus instituut dat in het kader van 3-TU-federatie een regionaal aansprekende partner moet worden. Met het aantrekken van een nieuwe hoogleraar/directeur moet er weer lijn komen in het geheel. Verder bekijken we of de mensen die we nu in huis hebben mee willen en kunnen in de nieuwe opzet. Het zijn best spannende tijden voor de medewerkers.'
Een ander initiatief speelt zich af op het gebied van certificering en examinering. In samenwerking met het gezaghebbende Cito-instituut streeft de faculteit naar een leading position. In een speciaal op te richten research centre en een daaraan gekoppelde bijzondere leerstoel gaan wetenschappers onderzoek doen naar het gebruik van moderne toetstechnologieën. De expertise daarvoor heeft GW in ruime mate in huis, aldus Coonen. `Zo kunnen we op betrouwbare wijze prestaties van studenten vaststellen. Ook kan er dan meer variatie ontstaan in de toetsvormen. Op die manier kom je er beter achter wat mensen hebben geleerd en kunnen we in het kader van life long learning de meest intelligente leersystemen ontwikkelen.' Coonen wil met het centrum niet alleen het voortouw nemen in Nederland, maar ook in Europa. `We moeten onderwijskunde opnieuw op de kaart zetten om een goede, tweede periode van 25 jaar in te luiden. Dus veel debat over onderwijs en een leidende rol voor Twente.' Het plan ligt bij de minister en vergt behalve goedkeuring een eenmalige financiële injectie. `Hopelijk krijgen we die en kunnen we er dit kwartaal nog mee aan de slag.'
Verder wil Coonen een topopleiding in het leven roepen om docenten die al in het onderwijs werken nóg slimmer te maken: Het Dutch Teachers College. `Echt een gat in de markt, want de huidige toetsvormen zullen in de toekomst verdwijnen. Er ontstaat steeds meer behoefte aan leerkrachten die bijvoorbeeld intelligente toetsen kunnen maken met hulp van computerprogramma's.' Coonen vertelt dat leraren zó op school (in leercentra) in teamverband een master degree halen. `Met onze deskundigheid kunnen we ze substantieel slimmer maken.'
Eén onderzoekscentrum is sinds vorig jaar oktober al in bedrijf: center for ethics and technology, een van de centers of excellence in de drie-TU samenwerking. Een samenwerking naar Coonens hart. `Je ziet dat medewerkers datgene wat je verkondigt oppikken. Het center is er een perfect voorbeeld van hoe mensen uit de sociaal maatschappelijke wereld en technische hoek elkaar opzoeken.'
Andere onderzoekscentra zijn nog in voorbereiding. `Zoals advanced learning designs voor onderzoek naar vormen van samenwerkend, onderzoekend en ontdekkend leren. Daarnaast willen we een centrum voor veiligheid en gezondheid en één voor nieuwe media. Eind dit jaar moeten er zo'n vijf researchcentres in de lucht zijn, met name om onze expertisegroepen in de nationale en internationale omgeving duidelijk in beeld te brengen.' Tot slot wil de faculteit dit jaar een aansprekend, grootschalig congres op de UT organiseren. `Over een maatschappelijk vraagstuk waar Nederland zich druk over maakt of zou moeten maken.'