Gillian Visschedijk is namens UReka studentlid van de universiteitsraad. Zij denkt niet dat er op de UT vraag is naar meer klassikaal onderwijs. `Wij hebben die geluiden in ieder geval niet opgevangen. Wel krijgen we klachten over het stijgende aantal verplichte colleges. Studenten worden blijkbaar lakser, waardoor meer regels opduiken. Deels begrijpelijk, maar het is wel vervelend. Daar zijn wij binnen UReka nu mee bezig.' Visschedijk studeert zelf Educational Design, Management & Media en moet veel aan zelfstudie doen. Voor haar geen probleem. `Ik denk ook niet dat er meer klassikaal onderwijs zou moeten komen. Van zelfstudie en samenwerken met andere studenten, tijdens projectonderwijs, leer je juist veel.'
Informaticastudent Maarten Fonville zit in de universiteitsraad voor de partij Campussy. `Ik heb zo'n zes uur per week college, maar ook veel practica. Het niveau is goed. Ik heb zelf geen behoefte aan meer colleges en dat heb ik ook niet van studiegenoten gehoord.'
LSVb-voorzitter Irene van den Broek vindt het `op zich goed dat studenten worden aangespoord om zelfstandig kennis op te doen. Maar dat wil niet zeggen dat ze alles maar alleen moeten uitzoeken. Het nieuwe leren vergt intensieve begeleiding door goede docenten.' Ze hoopt dat de staatssecretaris iets doet met de kritiek. `De afgelopen maanden heeft hij kamervragen over onderwijskwaliteit steeds beantwoord met de opmerking dat hij er niet over gaat.'
Een woordvoerder van het ministerie zegt echter dat Bruins wel degelijk in actie is gekomen. `De staatssecretaris neemt de klachten serieus en zal uitgebreid op de brief ingaan. De onderwijsinspectie onderzoekt op dit moment of instellingen in het voortgezet en het beroepsonderwijs wel toekomen aan het wettelijke aantal lesuren. In het hoger onderwijs ligt dat anders. Daar mag je van studenten verwachten dat ze hun opleiding voor een deel zelf kunnen inrichten en hebben we accreditatieorganisatie NVAO om de kwaliteit te bewaken.'
Parlementair onderzoek
Op voorstel van de PvdA gaat de Tweede Kamer een parlementair onderzoek instellen naar onderwijsvernieuwingen van de afgelopen twintig jaar. Ook het nieuwe leren in het hoger onderwijs zal worden onderzocht.
PvdA-kamerlid Mariette Hamer kondigde het onderzoek gisteren aan. `Ik wil weten hoe het kan dat de politiek steeds instemt met onderwijsvernieuwingen, die vervolgens op inhoudelijke en praktische bezwaren van deskundigen, studenten en onderwijsbestuurders stuiten', zegt ze desgevraagd. Directe aanleiding voor haar initiatief is het scholieren- en studentenprotest tegen het geringe aantal lesuren en de gebrekkige studiebegeleiding.