Het eerste exemplaar reikte Hospers vorige week ten stadhuize uit aan Peter den Oudsten, burgemeester van Enschede en voorzitter van de Regio Twente. Die was daar wel blij mee. `Dit soort initiatieven past in de ontwikkeling van de regio. Die eigen cultuur en de drive om als regio onderscheidend te zijn, vind ik in het boek en het wetenschappelijke werk van de schrijver terug', aldus de burgemeester, die daar nog aan toevoegde dat de Twentse gemeenten `op een enkele uitzondering na' bezig zijn de handen ineen te slaan om ook nationaal een vuist te kunnen maken. Het voortbestaan van het vliegveld en de daaraan te koppelen innovatieve industrie, plus het kennispark op en rond de UT zijn daarin belangrijke factoren, aldus Den Oudsten. De burgemeester prees het alumnibeleid van de UT, dat er mede op gericht is de braindrain naar het westen des lands tot staan te brengen.
Alleen: het imago van de regio in de rest van Nederland blijft nog steeds flink achter bij de talrijke en veelbelovende initiatieven en bedrijvigheid. Daar moet dus wat aan gebeuren. Dat vindt Den Oudsten en ook Hospers zelf, die samen met zijn maatje Peter Timmerman (medewerker van Studium Generale) onlangs de kolommen van dit blad haalde met zijn hobby: het culturele erfgoed Ruhrgebied.
Hospers is een specialist op het gebied van regio's waar het industriële verleden met succes wordt gekoppeld aan heden en toekomst. Het Ruhrgebied is zo'n voorbeeld naast Lille, Newcastle, het Duitse Bergische Land en het Scandinavische Oeresund. Deze week was er op de UT een meeting waarin Hospers en zijn Europese collega's hun licht lieten schijnen over regionale industrievraagstukken. In dat verlengde breekt Hospers een lans voor het ontwikkelen binnen de UT van een specifiek eigen vakgebied waarin cultuur en regio onderwerp van onderzoek zijn. CvB-voorzitter Anne Flierman, zelf historicus, lijkt daar wel voor te voelen.
Hospers pakte in zijn columns voor Tubantia, die nu dus zijn gebundeld, altijd uit over een breed front. Net zo gemakkelijk legt hij uit waarom Oldenzaal en Rijssen zulke bloeiende zakensteden zijn, als waarom ene Einstein de streek meerdere malen bezocht. Of waarom de Twentse dorpen een Engelse pub nodig hebben.
`Het is hoog tijd voor een sterk merk Twente', schrijft Hospers. Zo prijst hij het Almelose bedrijf Bolletje om zijn gecombineerde strategie rond het `verantwoorde tussendoortje' Landoogst. `Het product is een nieuwe combinatie waarin traditionele ambachtelijkheid en eigentijdse trends zoals hoogwaardige kwaliteit, gemak en gezond eten, samenkomen. Voeg daarbij de moderne verpakking en het laat zich verklaren waarom `Ik wil Bolletje' onlangs is uitgeroepen tot het sterkste Nederlandse merk van de afgelopen eeuw. Net zoals Bolletje zou Twente zich met zulke nieuwe combinaties van trend en traditie moeten profileren'.
Gert-Jan Hospers, Trots, trend en traditie, beschouwingen over Twente; Uitgeverij Smit van 1876 Hengelo/ Venlo.
![]()
Gett-Jan Hospers