Professor Arjen Hoekstra, hoogleraar Integraal Waterbeheer, is dagvoorzitter: `Het doel is om een groot aantal verschillende visies bij elkaar te brengen en op die manier een debat los te maken. Tijdens het congres worden wetenschappelijk interessante, maar ook politiek gevoelige onderwerpen behandeld. Politiek is het interessant om te kijken naar hoe mensen tegen risico's aankijken en wat ze bereid zijn te betalen om die risico's te verminderen.' Volgens Hoekstra is de gebruikelijke visie, die al jaren wordt toegepast in Nederland, ervoor zorgen dat de overstromingskansen zeer laag zijn. `Hoge en sterke dijken bouwen dus. Maar anderen zijn juist van mening dat er meer rekening gehouden moet worden met het natuurlijk systeem', legt hij uit. `Bijvoorbeeld door ruimte te geven aan de rivier of het aanleggen van een brede kuststrook. Nog weer een andere benadering is om drijvende woningen te bouwen, woongebieden op te hogen of op een andere manier onze kwetsbaarheid te verlagen.'
Op het symposium willen de sprekers een zo compleet mogelijk beeld schetsen van de problematiek in Nederland. Marnix Van Berkum, voorzitter van de symposiumcommissie: `Drie sprekers komen aan bod. Han Vrijling, professor waterbouwkunde uit Delft, is het eens met de huidige aanpak. Govert Geldof, senior consultant bij Tauw, gaat in op de nieuwe geluiden: meer aandacht voor de gevolgen dus. Robert Smaak vertegenwoordigt de visie van Rijkswaterstaat. Hij is programmaleider water en veiligheid en verantwoordelijk voor een rapport over de zwakke kustschakels, de plekken waardoor Nederland het meeste gevaar loopt.
Het onderzoek van de UT-vakgroep waterbeheer sluit aan bij het onderwerp van het symposium. Hoekstra: `We richten ons in het onderzoek op het ontwikkelen en evalueren van strategieën voor waterbeleid, zowel in Nederland als daarbuiten. Hierbij gaat het om een balans tussen de engineering van veiligheid en de sociaal-economische kant. Berekenen hoe hoog een dijk moet zijn, is te beperkt. Wat is wenselijk, wat is mogelijk en hoe krijgen we op de lange termijn een duurzaam Nederland? In principe kan een ramp als in New Orleans ook hier plaatsvinden, al zal het dan een andere oorzaak hebben. Hoe kan de overheid hiermee omgaan en hoe beperken we het aantal slachtoffers en de omvang van de schade?'