Masterclasses in trek bij vwo-scholieren

| Redactie

Wat ooit begon als een kleinschalig initiatief van de opleiding toegepaste wiskunde, is uitgegroeid tot een populair UT-project. Dit jaar schreven 135 vwo-leerlingen uit de regio zich in voor masterclasses op de campus. Bedoeld als opstap voor hun profielwerkstuk, maar natuurlijk ook om ze kennis te laten maken met het universitaire onderwijs op de UT.

`We hadden vandaag al om elf uur vrij van school, maar nu volgen we hier de hele middag college', vertellen Floor Hesselink (17) en Mirjam Lohuis (17). De twee zitten in 5-vwo op het Thij College in Oldenzaal. Floor: `We doen dit omdat het ons helpt bij het maken van ons profielwerkstuk. Het cijfer voor dat werkstuk komt op onze eindlijst te staan en is dus belangrijk. We moeten er veel tijd insteken, zo'n tachtig uur.' De twee dames kozen voor de masterclass `Meten aan pijn'. Mirjam: `Dat onderwerp sluit goed aan bij ons natuurkunde- en gezondheidsprofiel en we vonden dit het meest interessant. Bovendien willen we biomedische wetenschappen gaan studeren. Op de UT? Nee, dat is biomedische technologie en dat vinden we té technisch.'

De opleiding toegepaste wiskunde bedacht vijf jaar geleden de eerste masterclass. TW-communicatiemedewerker Diana Dalenoord: `De opzet was toen om leerlingen te laten zien hoe leuk wiskunde kan zijn door ze te helpen met het profielwerkstuk. Voor de eerste masterclass schreven zich twintig leerlingen in. Het jaar daarop verdubbelde het aantal al.' Het succesvolle idee werd al snel opgepikt door andere technische opleidingen. Nu zijn er tien masterclasses, verzorgd door de opleidingen wiskunde, chemische technologie, technische natuurkunde, biomedische technologie, informatica en elektrotechniek.

Marije Florijn, onderwijskundig medewerker bij UT-instituut ELAN - dat zich bezighoudt met de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs -, is projectcoördinator van de masterclasses: `Het project heeft zich bewezen en daardoor een bepaalde status ontwikkeld. Vooral de vwo-docenten zijn enthousiast en die reclame werkt goed.' Florijn vertelt dat de deelnemers leerlingen zijn die wat `extra's' willen. `We vragen natuurlijk ook nogal wat inspanning van ze. Ze moeten vijf tot acht keer een college van drie uur volgen. En daarnaast hebben ze thuis het één en ander te doen.'

Een verkapte wervingscampagne wil Florijn het project niet noemen. `Het uitgangspunt blijft dat we de scholieren een opstap bieden voor hun profielwerkstuk. Zijdelings worden ze warm gemaakt voor een studie op de UT. Het is te vroeg om te zeggen of deze leerlingen zich ook daadwerkelijk gaan inschrijven, maar door het volgen van een masterclass vinden ze wel de weg naar de universiteit.' Diana Dalenoord vult haar aan: `De scholieren zien met eigen ogen hoe het er hier aan toe gaat. Dat werkt drempelverlagend en kan ze enthousiasmeren voor een technische studie.'

De masterclasses worden gefinancierd door het landelijk Stimuleringsprogramma Innovatief Natuurwetenschappelijk en Technisch onderwijs (SPRINT) van het platform Bèta Techniek. Desondanks geldt voor docenten veelal dat zij de masterclasses op vrijwillige basis verzorgen. Florijn: `Het is niet gemakkelijk om docenten te vinden. Veelal zijn het enthousiastelingen die hun vak willen promoten.'

Zo ook Jan Buitenweg, universitair docent aan de faculteit EWI. Hij verzorgt met behulp van twee studentassistenten, de masterclass `Meten aan pijn', van biomedische technologie. `Ik vind ze leergierig, deze vwo'ers', zegt hij. `Maar het is heel wat anders dan lesgeven aan studenten. Die kun je meer uitdagen. Deze scholieren zijn nog wat bleu, durven niet zo goed vragen te stellen. Dat is wel even wennen voor mij.' Desondanks vindt Buitenweg het leuk om de masterclass te verzorgen. `Ik zou er best meer tijd in willen steken, maar die ontbreekt simpelweg. De onderwijsbelasting is al enorm hoog.'

Florijn vertelt dat de masterclasses in de toekomst een UT-brede afspiegeling moeten gaan vormen van het onderwijsaanbod. `Daarom bekijken we nu of er binnen de faculteiten GW en MB ook belangstelling is voor het project.'

In de biomedische masterclass `Meten aan pijn' wordt een klein proefje gedaan om de pijndrempel te bepalen. Foto: Arjan Reef
In de biomedische masterclass `Meten aan pijn' wordt een klein proefje gedaan om de pijndrempel te bepalen. Foto: Arjan Reef

Fijne kneepjes
Programmeervak

Op donderdagmiddag 8 maart is de masterclass Robotica, georganiseerd door de faculteit EWI, in volle gang. In groepjes van twee zitten scholieren uit 5-vwo, allemaal jongens, te zwoegen achter de computer. De programmeercodes vliegen over het scherm en zo nu en dan loopt een tweetal met de minirobot naar de hindernissenbaan om het programma te testen.

Deze les is bedoeld om de scholieren kennis te laten maken met het vakgebied Control Engineering. Martin Wassink, student elektrotechniek, leert de dertien deelnemers de fijne kneepjes van het programmeervak. `In vijf middagen willen we de heren inwerken in het vakgebied om zo een indruk te krijgen van wat er speelt in de Robotica. Als casus kozen we voor de meet- en regelsystemen die er in de toekomst gebruikt zullen worden om bijvoorbeeld auto's automatisch in een rij te laten rijden en op elkaar te laten reageren. De kennis die ze hier opdoen, kunnen ze daarnaast gebruiken om een onderzoeksvraag vast te stellen voor hun profielwerkstuk.'

De scholieren Johan Commelin en Paul Heikoop, beiden afkomstig uit Kampen, proberen hun robot uit op de hindernissenbaan. `Na twee seconden moet de robot weer naar links sturen, anders wordt het niks,' concludeert Johan. Het tweetal is via een brief uitgenodigd voor de masterclass. `Robotica en Supergeleiding spraken ons het meest aan,' legt Paul uit. `Uiteindelijk zijn we met nog twee anderen van onze school naar Robotica gegaan en het bevalt goed.' Johan vindt vooral de communicatie die bij dit systeem komt kijken een leuke uitdaging. `Op school deden we wel wat met lego-robots, maar nu je tijdens het programmeren rekening moet houden met onverwachte dingen, komt er een hele nieuwe dimensie bij.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.