Aantal afvallers `binnen de marge'

| Redactie

68 Propedeusestudenten zijn voor 1 februari 2007 gestopt met hun studie aan de UT. Dat zijn er twee minder dan vorig jaar. De cijfers komen overeen met vijf procent van het totale aantal eerstejaars. Het grootste aantal van deze zogenoemde `propstoppers', zowel absoluut (8) als relatief (11 procent), studeerde bedrijfskunde. Volgens opleidingsdirecteur Petra de Weerd valt dat aantal afvallers `bin

68 Propedeusestudenten zijn voor 1 februari 2007 gestopt met hun studie aan de UT. Dat zijn er twee minder dan vorig jaar. De cijfers komen overeen met vijf procent van het totale aantal eerstejaars.

Het grootste aantal van deze zogenoemde `propstoppers', zowel absoluut (8) als relatief (11 procent), studeerde bedrijfskunde. Volgens opleidingsdirecteur Petra de Weerd valt dat aantal afvallers `binnen de marge'. Want, stelt ze, één van die acht heeft zich inmiddels alweer ingeschreven, een ander kwam tot de conclusie dat studeren slecht te combineren was met topsport en een derde stopte om persoonlijke redenen. `Dan blijven er vijf over en dat is normaal.'

Omdat de groei bij bedrijfskunde wat lijkt te stagneren, is wel gestart met een campagne, vertelt De Weerd. `Bij een rondgang langs decanen op het voortgezet onderwijs bleek dat de opleiding bedrijfskunde, zeker in vergelijking met TBK, relatief onbekend is. Met die campagne willen we duidelijk maken dat je ook met een niet-technisch profiel bedrijfskunde kan doen.'

Naar aanleiding van een zelfevaluatie heeft De Weerd ook besloten het eerste jaar `bedrijfskundiger' te maken. `Bepaalde vakken hebben we gewisseld met vakken uit het tweede jaar, dat sowieso al veel bedrijfskundiger is.'

Onder de `propstoppers' zijn geen wiskundestudenten. `Dat is niet helemaal juist', zegt bachelorcoördinator Brigit Geveling. `Eén studente is overgestapt naar gezondheidswetenschappen.' Dat de uitval bij TW zo laag is, komt door de breedte van de studie, vermoedt Geveling. `Veel eerstejaars hebben nog geen duidelijk beeld van wat ze willen gaan doen: het bedrijfsleven in, naar een adviesbureau, onderzoek of onderwijs. Voor een wiskundige liggen nog veel mogelijkheden open voor het toekomstige werkterrein.' Daarnaast speelt de goede sfeer een belangrijke rol, zegt ze. `Naast gezellige dingen samen ondernemen, wordt er ook veel samen gestudeerd. De opleiding ondersteunt dat ook door in tentamentijd een studiezaaltje te regelen. Dit heeft duidelijk een gunstige invloed op de resultaten.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.