L'Oréal e-Strat is een strategische online bedrijfscompetitie voor studenten. In teams van drie voeren zij de leiding over hun eigen cosmeticaconcern en moeten zij de beslissingen nemen waarvoor de CEO van zo'n concern ook dagelijks staat. De teams zijn verantwoordelijk voor research & development, marketing, productie en distributie, maar ook voor social en environmental sustainability. `Alles eigenlijk wat met general management te maken heeft', zegt Vincent van Dugteren. `Voor al die dingen krijg je een budget van tussen de veertig en tachtig miljoen euro per periode.'
Iedere maand konden de teams aan hun SPI (share price index, een soort aandelen) zien hoe ze gepresteerd hadden. Op basis van die SPI, gebaseerd op onder andere marktaandeel, omzet, klanttevredenheid en kwaliteit van de r&d, zagen de UT-studenten tot hun grote tevredenheid dat ze na de eerste ronde bij de wereldwijd best presterende 1500 teams zaten. Dat was al een hele prestatie, aangezien maar liefst 17.370 teams deelnamen. `We stonden toen nog ergens rond plek 1200. Vergeleken met de andere Nederlandse teams deden we het toen al vrij goed. We kregen nog een mailtje van L'Oréal Nederland, waarin ze ons succes wensten.'
Toen ze de eerste ronde overleefd hadden, wilden ze ook winnen. `We hadden net een vak over strategie gehad', zegt Van Dugteren. `Onze tactiek was: de kosten zo laag mogelijk houden en per marktsegment een goede prijs-kwaliteitverhouding.' Hoewel dat vrij redelijk ging, leerde een blik op de strategie van de echte toppers dat marketing onontbeerlijk was. `Misschien wel het belangrijkst', blikt Van Dugteren terug. `Zeker in de branche van fast moving consumer goods. Mensen hebben zoveel keus, dat je ze moet overtuigen dat jouw product het beste is.' Dat, aangevuld met forse investeringen in milieu en werknemers, deed hun bedrijf goed. `Het was fantastisch om te zien hoe onze stock price steeg.'
Na iedere periode kwamen de drie bij elkaar, printten het jaarverslag uit (`veertig pagina's!'), lazen dat door en discussieerden over de te nemen maatregelen. Van Dugteren: `Het was mooi om te zien dat wat we zelf hadden voorspeld en berekend ook daadwerkelijk gebeurde.'
Het virtuele bedrijf van Dienervo, de teamnaam van de drie UT'ers, nam een grote vlucht tijdens de derde periode. `Er was sprake van double digits growth', zegt Van Dugteren. `Als je dat hebt, dan doe je het heel goed. En we konden dat vasthouden.'
Aan het eind van ronde vijf bleek Drienervo het van de Nederlandse teams het beste te doen. L'Oréal Nederland nodigde top-drie teams uit voor de Nederlandse finale op het hoofdkantoor in Alphen aan den Rijn. Aardig detail: de twee andere teams bestonden uit postdocs van de TU Delft en de TU Eindhoven. Het winnende team kon een reis winnen, all expences paid, naar Parijs, waar medio april de finale plaatsvindt. De opdracht: een businessplan presenteren, met een strategie voor de toekomst. Drienervo won. `Later bleek ons businessplan ook in Parijs goed te zijn beoordeeld. In combinatie met een opnieuw sterk gestegen SPI bleken we uiteindelijk het op twee na beste team van Europa te zijn geworden', zegt Van Dugteren. `Als we eerste waren geworden, hadden we aan de finale in Parijs mee mogen doen.'
Een geweldige ervaring, al met al. `Ja. Er deden teams mee van MBA-opleidingen die honderdduizend dollar per jaar kosten. Als je die achter je laat is dat super. Het is bovendien ontzettend realistisch. Parallel hieraan heeft L'Oréal een academic challenge, een businessgame die verwerkt kan worden in het curriculum. Ik zou dat hier ook wel willen introduceren, want het is onwijs leerzaam. Normaal consumeer je, nu acteer je.'
Over drie weken vertrekken Van Dugteren en zijn teamgenoten met de Thalys naar Parijs. De finale vindt plaats in de Eiffeltoren. `Hoe vaak maak je zoiets mee?', vraagt Van Dugteren retorisch. `Voor mij komt het goed uit, want ik zou sowieso een week later al naar Parijs gaan om een vriend op te zoeken. Ik blijf dus nog even hangen.'
En L'Oréal? `Nu ik dit gezien heb, lijkt het me wel een gaaf bedrijf om voor te werken. De sfeer was amicaal en informeel. Het lijkt me leuk om daar ooit deel van uit te maken.'
| Vincent van Dugteren (midden): `Er deden teams mee van MBA-opleidingen die honderdduizend dollar per jaar kosten. Als je die achter je laat is dat super.' Links van hem Thijs Franken, rechts Wouter Driezen. |