`Productontwikkeling is van vroeger uit een écht mannenvak, mede veroorzaakt door de techniek,' steekt Raven vrolijk van wal. `De mannelijke manier van denken is in het hele productieproces geslopen. Met alleen een roze kleurtje red je het tegenwoordig niet meer als fabrikant om de aandacht van de vrouwelijke consument voor je product te krijgen. Tuurlijk spreekt het veel vrouwen wél aan, maar het is heel stereotype en wordt soms meisjesachtig gevonden.'
Omdat vrouwen een groot deel van de aankopen doen, zo'n tachtig procent volgens Raven, wilde de student eens kijken wat nou de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn en hoe je die kunt laten doorwerken in de productontwikkeling. `Als startpunt nam ik de oertijd toen mannen jaagden in het bos en vrouwen in de hut bleven bij de kinderen. Hieruit zijn vaardigheden af te leiden die ook nu nog zichtbaar zijn. Vrouwen communiceren bijvoorbeeld goed; mannen hebben weer een beter oriëntatiegevoel.' Raven vertaalde deze eigenschappen naar productkenmerken. `Over het algemeen zijn vrouwen kleiner en minder sterk. Daar kun je rekening mee houden, de ergonomische kant dus. Maar ook het gegeven dat vrouwen visueel ingesteld zijn en vaak dingen onthouden op basis van emotie kun je meenemen in je ontwerp.'
Het roze kleurtje is volgens de student te oppervlakkig. `Pure styling. Je kunt ook nog nadenken over de verkoopplek, de bediening van apparaten en de presentatie ervan. Kijk maar eens naar de technische specificaties die je in de Media Markt op producten ziet staan. Bij een MP3-speler staat het aantal gigabyte vermeldt. Je zou er ook bij kunnen zetten om hoeveel liedjes het gaat.' Een ander voorbeeld vond Raven in de auto-industrie. `Bij de aankoop van een auto letten vrouwen niet zo zeer op de technische innovaties van een motor, maar wel op de prijs, comfort, kleur en vormgeving. Uit literatuuronderzoek blijkt dat vrouwen ronde vormen en heldere kleuren mooi vinden. De Ford Ka en de Beetle zijn goede voorbeelden van typische vrouwenauto's, al noemt de fabrikant ze niet zo: dat schrikt ook weer af.'
Naast literatuuronderzoek deed Raven een enquête onder 380 personen. `Ik heb twee PDA's (Personal Digital Assistent) ontwikkeld: één voor vrouwen, wit met veel details, een bloemenpatroon en een hangertje en één voor mannen, een zwarte met strak ontwerp. De ondervraagden kozen volgens verwachting.'
Het gender-aspect in productontwikkeling leidt volgens Raven tot veel discussie. `Dat maakt het zo leuk om er mee bezig te zijn. Bovendien levert het weer nieuwe producten op.'