Nu is het klaar. En we willen u graag in de feestvreugde laten delen. Want was is er nou fijner dan een heerlijk bakkie troost tappen uit de automaat van Autobar Holland? Toen die apparaten net geplaatst waren, begin november, stond het huilen ons nader dan het lachen. Kwestie van wennen, was de reactie van het Facilitair Bedrijf. Kwestie van smaak, vonden wij. Om de juiste melange te vinden die wel lekker is, sloegen we aan het experimenteren. De bevindingen:
Ochtend: koffie zo sterk mogelijk (paar keer op + drukken) met een vleugje espresso. Deze combinatie zorgt voor een goede start van de werkdag. Eventueel te herhalen als u niet direct lekker op gang komt.
Tussendoortje: Espres-choc, met extra suiker en extra melk. Voor het opkrikken van de suikerspiegel.
Middag: Cappuccino, zonder suiker, afgeblust met wiener melange. Net even die oppepper om de klok van vijven te halen. Mocht het desondanks blijven tegenvallen, dan raden wij de optie `heet water' aan. Altijd goed.
Liegen
Volgens psycholoog en onderzoeker Robert Feldman van de University of Massachusetts is liegen noodzakelijk voor een beetje fatsoenlijke vriendenkring. Een beetje bedrog, zegt hij, is onontbeerlijk.
Klinkt aannemelijk. Immers, iemand recht in het gezicht zeggen dat-ie uit z'n muil ruft of dat z'n nieuwe vriendin meer weg heeft van Nelly Frijda dan van Monica Bellucci is inderdaad weinig vruchtbaar. Dan maar een leugentje om eigen en andermans bestwil. De bekstinker blij, de vriend van Nelly Frijda trots, iedereen gelukkig.
Maar, er is altijd wel iemand die er genoegen in schept de ongeschreven regeltjes van intermenselijk contact kapot te analyseren en stuk te onderzoeken. Ook de UT heeft er sinds deze week weer één bij: de op het oog zo sympathieke Els Hettinga.
Zij vond het nodig om voor haar afstudeeronderzoek het non-verbale gedrag van succesvolle en niet-succesvolle leugenaars bloot te leggen. Iemand die sneller, hoger en harder gaat praten, druk gesticuleert en veel lacht, denkt dat zijn fabeltjes worden geloofd, concludeerde ze. Iemand die ineengekrompen, in het luchtledige starend zijn verhaal doet, weet zelf ook wel dat geen mens `m gelooft.
Als nu alleen Els en haar begeleiders het onderzoek gelezen hadden, dan was er niet veel aan de hand geweest. Maar, mevrouw vond het nodig de publiciteit te zoeken, zodat inmiddels het hele sociale verkeer hier ten burele op z'n gat ligt. Iedereen doorziet iedereen en het gezegde `al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel' is nog nooit zo waar gebleken.
Het gevolg?
Wij gebruiken alleen nog maar e-mail.