Autoliefhebbers kunnen vanaf vandaag hun hart weer ophalen op het jaarlijkse autofestijn. Tussen alle glitter and glamour van razendsnelle Jaguars en strak gelijnde Porsches kunnen bezoekers voor het eerst de auto van de toekomst bewonderen. Vier UT-studenten werkten eraan mee: Jeroen Terlouw en Lucien de Baere (beiden civiele techniek) en Gertjan Endeman en Jos Thalen (industrieel ontwerpen). In maagdelijk witte overalls staan ze op hun dooie gemak in het paviljoen `Auto in de toekomst', dat het hart vormt van de imposante Europahal. Handjes op de rug, een beetje rondscharrelen, wat kletsen. Totaal andere sfeer dan de dag ervoor, verzekeren ze. Toen was het stressen. Kabels die niet aangesloten konden worden, ontbrekende laptops en niet-werkende apparatuur. `Ongerief op het laatste moment, je kent het wel,' zegt Jeroen. Maar na even flink doorhalen is de klus geklaard. Drie levensechte automodellen, mock-ups genaamd, staan te schitteren tussen de gerenommeerde autodealers en bekende merken. Met gepaste trots praten de studenten over hun futuristische creaties. De aandrijving, blootgelegd in het eerste model, gebeurt door een met waterstof gevoed brandstofcelsysteem. Gertjan: `Eindhoven heeft deze technologie ontwikkeld. Een soort superaccu levert stroom, ondersteund door een hybride aandrijving van vier elektromotoren, verstopt in de wielen. Door te remmen wekken deze motoren stroom op. Duurzaam in gebruik dus. Superschoon is-ie ook, want de uitstoot is louter water.' Gertjan ontwikkelde een tool die aangeeft hoe zuinig je rijdt. `Op het dashboard zie je de klassieke kilometerteller en het brandstofniveau. Raak je het scherm aan dan verschijnt er nóg een informatiebron die aangeeft wanneer je als bestuurder efficiënt rijdt.' Een hooggehakte `pitspoes' in korte rok rijdt op een minifietsje lachend voorbij. Ze trekt de aandacht van de mannen. Voor een cameraploeg stapt ze even af. `Wat staat er op je rokje,' vragen ze. `Niet zeuren, maar scheuren,' lacht de blondine. En ze draait gewillig een rondje terwijl de cameraman de tekst gretig vastlegt. Lucien, een echte autoliefhebber, vertelt dat het ICT-gebruik in de auto-industrie een hoge vlucht zal nemen. Een animatiefilmpje brengt de mogelijkheden in beeld. Te zien is een auto die uitwijkt voor een omgevallen boom op de weg. `Afwijkend gedrag dus. Met ICT-middelen kunnen we dit gevaar in de toekomst doorgeven aan andere automobilisten zodat ze gewaarschuwd zijn. Het zal dus veiliger worden op de weg.' Jos gaat verder: `Gevaar kun je met hulp van een interface weer terugkoppelen aan de bestuurder.' Met het oog daarop ontwierp hij Karma, soort smiley-poppetje op het dashboard. `Het is een elektronische interface die met stem en gezichtsuitdrukking informatie geeft. Rijd je te hard, dan kijkt-ie boos; is er gevaar, zoals die omgevallen boom, dan kijkt-ie bang. Heel wat anders dan de klassieke knipperlichtjes en alarmpjes, want hierbij gaat het om emotie en gevoel.'
Zo'n anderhalf jaar geleden kwamen de vier studenten voor het eerst bij elkaar, benaderd door hun studiebegeleider. Voor de IO-studenten vormen de ontwerpen hun bacheloropdracht; voor de andere twee is het hun afstudeeropdracht. De Stichting Natuur en Milieu daagde de drie technische universiteiten uit om een aantrekkelijke, duurzame en toekomstgerichte auto te ontwerpen en op de AutoRAI te presenteren. Aanvankelijk was het in de vorm van een wedstrijd, maar vanwege de 3TU-federatie werd het omgezet in een gezamenlijk project. Jeroen: `De vakgroep verkeer, vervoer en ruimte heeft de opdracht opgepakt en in overleg hebben we de taken verdeeld.' Kasper van Zuilekom, technisch medewerker van die vakgroep, begeleidt het project. `Opmerkelijk zijn de cultuurverschillen in aanpak. Eindhoven en Delft komen echt met modellen. Wij zijn meer van de concepten,' aldus Van Zuilekom. Met het initiatief wil de stichting aantonen dat het allemaal veel sneller kan en ook moet met het realiseren van milieuvriendelijke automobielen. Jeroen spoorde de huidige mobiliteitstrends op. `Ondanks proeven met gratis openbaar vervoer en fietsplannen, blijven mensen trouw aan hun auto. Er komen dus alleen maar meer auto's bij. De infrastructuur kan dit niet bijhouden, files blijven bestaan. Die tijd zullen we in de toekomst nuttig willen besteden. Het karakter van de auto verandert daardoor. Je moet denken aan een soort tweede huis of kantoor. In het interieur, door Delft ontworpen, zit een draaiende bestuurdersstoel. Je kunt je dus omdraaien en met de passagiers op de achterbank kletsen. Voor de komende jaren moeten we naar een technologie die het mogelijk maakt tijdens een file een krantje te lezen. Een soort automatische piloot dus.'
| Voor de camera vertelt Jeroen Terlouw over de auto van de toekomst. |
Over vijf minuten is de persbriefing, krijgen de studenten te horen. Jeroen wijst nog even op de ingeklapte fietsjes boven de auto's. `Heel makkelijk om mee te nemen. De auto parkeer je aan de rand van de stad en je gaat met de fiets verder.' Een hele meute camera- en geluidsmannen dringt zich rond het autopaviljoen. De persconferentie nadert. De vier studenten schuiven op richting perscolonne. De mock-ups zijn inmiddels ingepakt in witte doeken. Het geheel ziet er veelbelovend uit. De directeur van de Stichting Natuur en Milieu, Mirjam de Rijk, verhaalt over het bijzondere van de milieuvriendelijke auto op deze RAI. Ze noemt het 3TU-mobiel de eerste open source auto omdat je als gebruiker kunt inbrengen wat je wilt. Naar eigen wens en inzicht. Dan is het tijd voor de onthulling. Onder neerdwarrelende roodwitte confetti verschijnt het kunststoffen exterieur, door Delft ontworpen. De toegesnelde media draaien en flitsen. Na onthulling van de andere twee modellen is de chaos compleet. Studenten beleven hun minutes of fame. UT-er Jeroen doet zijn verhaal voor de snorrende camera.
Als de rust is teruggekeerd, tanken de studenten bij met wat eten en drinken. Ze moeten nog tot middernacht. `Best pittig,' zegt Lucien. `Ik snap ook niet hoe die autodames dat volhouden op die naaldhakken.' Minister-president Jan Peter Balkenende opent later op de dag de AutoRAI officieel. De auto van de toekomst blijkt helemaal zijn ding. Gertjan:`Nee, we hebben zelf niet met hem gepraat. Hij heeft in het interieur gezeten en gesproken met de twee dames van Delft die het model ontworpen hebben. De mock-ups trekken alle aandacht. We hebben echt wat te showen en een boodschap te vertellen.'
| Jos Thalen toont hoe de gezichtsuitdrukking van het Karma-poppetje werkt. |
| Directeur van de Stichting Natuur en Milieu Mirjam de Rijk staat de pers te woord. Achter haar de betrokken studenten en begeleiders. |