`Het was druk ja', zegt Joris van Hoof, één van de onderzoekers. `Het is altijd een beetje afwachten of een persbericht wordt opgepakt door de media. Vanaf het moment dat het op de voorpagina stond bij Trouw ging het hard.'
Uit het onderzoek van Van Hoof en zijn collega's blijkt dat jongeren van 14 en 15 hun cafékeuze regelmatig bepalen op grond van prijsacties, zoals happy hours. Minstens één op de drie cafés houdt prijsacties, die voornamelijk bestaan uit kortingen op bier en cocktails. `Opmerkelijk', vindt Van Hoof, `want de branche heeft terughoudendheid afgesproken op dit gebied. Maar ja, terughoudendheid is ook een vaag begrip.'
Gezien de leeftijdscategorie - de geënquêteerde jongeren zijn allemaal 14 of 15 jaar oud en mogen geen alcohol geschonken krijgen - is het opvallend dat van de jongeren die uitgaan in cafés en discotheken maar liefst 82 procent soms tot altijd alcohol drinkt. Van Hoof: `Uit eerder onderzoek is gebleken dat iemand van onder de 16 in 93 procent van de gevallen aan drank kan komen in horeca en supermarkten. De vraag is nu: waarom lukt dat? Winkeliers en caféhouders zeggen immers allemaal: we houden ons aan de regels.'
Toch is dat hoge percentage opvallend, niet in de laatste plaats vanwege de hoge boetes die de Voedsel- en Warenautoriteit, verantwoordelijk voor de handhaving, kan opleggen. `Maar je moet wel in ogenschouw nemen dat die handhaving gebeurt door in totaal tachtig inspecteurs', zegt Van Hoof.
`Het grappige is', vervolgt hij, `dat veel jongeren allerlei trucs uithalen om de regels te omzeilen, bijvoorbeeld met een vals identiteitsbewijs, terwijl dat in de praktijk niet nodig blijkt. Ook met een originele kaart slagen ze er vaker wel dan niet in om drank te krijgen. Is het onkunde, dommigheid of vindt het barpersoneel het vervelend om politieagent te spelen?'
Horecaondernemers moeten stoppen met prijsacties, daarvoor pleit ook de Stichting Alcohol Preventie STAP, opdrachtgever van het onderzoek. Van Hoof: `In Eindhoven heb je een straat waar bijna alleen maar horeca zit. Overal hangen affiches met `Bier voor een euro' of `flügel vijftig cent'. Als één het doet, doet iedereen het.' Hij pleit voor een integraal alcoholbeleid. `Daar geloof ik in. De gemeente, politie, brandweer, horeca, supermarktondernemers, ouders en jongeren zelf moeten samen afspraken maken en een oplossing vinden.'