Lekker rondrijden in dure auto's

| Redactie

Studentchauffeurs die klanten in hun eigen auto naar afspraken rijden. Een goed concept, zo dachten enkele UT-studenten in 1993. Met de jaren groeide hun initiatief uit tot een heus bedrijf, en inmiddels verzorgen zo'n tachtig rijgrage studenten ruim honderd ritten per week. Sinds deze maand is SCC Comfort ook in de Randstad actief en heeft de onderneming een nieuw kantoor.

Bestuurskundestudent Victor Barnar (28) is één van de drie vennoten die de Studenten Chauffeurs Centrale aanstuurt. Hij is erg tevreden met de recente verhuizing van de Bastille naar het KPMG-gebouw op het Business en Science Park. `We hebben hier veel meer ruimte en deze locatie oogt professioneler naar onze klanten.'

Barnar doet `van alles' bij het bedrijf, maar de automatisering is één van zijn voornaamste taken. `In een jaar tijd zijn we gegroeid van vijf ritten per dag naar het drievoudige. Dat is mooi, maar ook het papierwerk groeit mee.' De onderneming wil toe naar een geautomatiseerd systeem dat zaken als planning en facturering vergemakkelijkt. `Dat brengt een behoorlijke investering met zich mee, maar waarschijnlijk zullen we die stap binnenkort wel moeten maken.'

Het geld dat de centrale vorig jaar in een nieuwe website stak, bleek goed besteed. `Wanneer je tegenwoordig via internet zoekt naar een `studentchauffeur' kom je direct bij ons terecht, dat levert enorm veel nieuwe klanten op.' Ook mensen van buiten Twente, die SCC Comfort tot voor kort moest doorverwijzen. `Vroeger was de reistijd naar startlocaties in de Randstad te lang, maar nu hebben we studenten voor ons rijden in plaatsen als Utrecht en Amsterdam, maar ook in Groningen, Deventer en Zwolle,' vertelt Victor.

Voor de Randstad heeft het bedrijf een aparte regiocoördinator aangesteld. `Hij verzorgt de sollicitaties en de rijanalyses,' legt Victor uit. SCC Comfort neemt namelijk niet zomaar iemand aan. `Je moet studeren aan universiteit of hbo en minstens twee jaar in het bezit zijn van je rijbewijs.' Maar dan ben je er nog niet. `De ideale chauffeur heeft een comfortabele rijstijl, en zeker geen negen-tot-vijf mentaliteit. Het gebeurt namelijk nogal eens dat we om elf uur 's avonds worden gebeld voor een chauffeur die de volgende dag om zeven uur klaar moet staan. Onze medewerkers zijn dan ook altijd bereikbaar voor ons.'

Victor kwam vier jaar geleden bij SCC Comfort terecht via een huisgenoot. `Hij vertelde over een tweedaagse reis naar Duitsland en daar werd ik best enthousiast van. Ik vind het niet bepaald erg om in dure auto's te rijden.' Na twee jaar werd Victor vennoot. Deze functie slokt zijn tijd steeds meer op. `Tegenwoordig zitten we fulltime op kantoor en ik kom dan ook nauwelijks meer aan studeren toe. Bovendien moet ik zelf ook wel eens een dagje rijden, als er niemand anders beschikbaar is.'

Het chauffeuren vindt Victor nog steeds prachtig. `Een tijd geleden moest ik voor een tentoonstelling met spoed een beursdisplay naar Londen brengen. Ik reed in een auto die niet van mij was en had enkel een naam van iemand die ik in de buurt van Londen zou ontmoeten bij een wegrestaurant. Dat vonden ze bij de douane nogal vreemd en de auto werd binnenstebuiten gekeerd. Dat was best een bijzondere ervaring.'

Victor verwacht dat de onderneming de komende jaren blijft doorgroeien. `Het concept is gewoon goed. Studenten kunnen lekker rondrijden in de dure auto's van onze klanten, terwijl die mensen hun reistijd nuttig kunnen besteden. Het grote voordeel van studenten is dat ze het niet erg vinden om te wachten en redelijk goedkoop zijn.' Victor zelf hoopt de komende jaren alsnog zijn studie af te ronden, en uiteindelijk weer vennoot-af te worden. `Aan de andere kant, het is leuk werk en nu het zo goed loopt, kan ik er prima van leven.'

Rijgrage studenten die iets bij willen verdienen als privé-chauffeur kunnen zich melden via www.scccomfort.nl

Victor (rechts) met medevennoot Bas van Eldijk. Foto: Frans van der Veeken
Victor (rechts) met medevennoot Bas van Eldijk. Foto: Frans van der Veeken

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.