Wie de digitale borden op de stations leest, denkt dat het met een dagje wel gefikst is. `Almelo-Hengelo. Werkzaamheden: de hele dag', melden die monter. En ook de website van de NS laat iedere dag opnieuw blijmoedig weten dat de situatie nog de héle dag duurt.
| De ellende kan even duren. Wordt vervolgd dus. Foto: Arjan Reef |
Al vanaf 25 maart is er geen treinverkeer mogelijk tussen Almelo en Hengelo. In het weekend van 24 en 25 maart werd het oude spoor ontmanteld (dat wordt de komende twee jaar vervangen door een nieuw verdiept dubbelspoor) en een nieuw tijdelijk hulpspoor aangelegd. In het veiligheidssysteem van dat hulpspoor bleek echter een fout te zitten. En het oude spoor doet het ook niet meer.
Voor pendelende UT-medewerkers betekent dit: de trein naar Almelo pakken, in Almelo uitstappen, proberen jezelf in een bus te wringen, in Hengelo uitstappen en dan hopen dat er nog een bus naar of langs de campus rijdt. En 's avonds het zelfde liedje. Minimale vertraging: een uur per dag.
Jan van der Veen, vakdidacticus natuurkunde bij de lerarenopleidingen, reist vier dagen per week van Deventer naar de campus. `Dat kost me normaliter 2,5 uur per dag. Nu loopt dat op tot vier uur. Dat is gewoon te gek. Zo wordt de werkdag wel erg lang, want het werk moet toch gedaan worden.' Van der Veen snapt de NS niet. `Herstel gewoon de oude situatie.' Wat hij maar wil zeggen: er lag vóór 25 maart toch gewoon een werkende verbinding? `Ik ben boos, dit is onprofessioneel en het levert mij zeer veel ongemak op', aldus Van der Veen. De de omslachtige route omzeilt hij door met de auto te gaan. `De benzinerekening gaat naar de NS, daar kun je wel op rekenen.' De vakdidacticus had verwacht dat grote instanties in het oosten aan de bel zouden trekken. `Saxion, de UT en ook andere bedrijven zijn nu drie weken lang slecht bereikbaar. Ik had wel wat stampij verwacht.'
`Volstrekt ongeloofwaardig', noemt Herman Offerhaus, universitair docent bij de vakgroep optische technieken, de verhalen van NS en ProRail. `Je kunt toch niet in twee dagen iets zo verklooien dat je vervolgens vier weken nodig hebt om het te herstellen? We worden gewoon afgescheept met een slap verhaal. Als dit in Den Haag zou gebeuren dan waren er allang Kamervragen gesteld!' Offerhaus legt dagelijks het traject Deventer-campus af. `Ik ga nu met de auto totdat de ellende voorbij is. Met die vertraging is de reistijd gewoon te lang, ik wil 's avonds mijn kinderen namelijk ook nog graag zien.' Van de UT verwacht hij in deze situatie weinig. `Het is een probleem van de NS. Wel vraag ik me af waarom de UT zich niet wat harder maakt voor haar bereikbaarheid in het algemeen. Waarom stopt de intercity uit het westen niet op Enschede Drienerlo? En waarom rijden er geen bussen naar de campus, zodra er ergens een schoolvakantie is? Als medewerker van de UT heb je echt geen krokusvakantie.'
Offerhaus heeft nog niet onderzocht of hij z'n benzinegeld kan terugkrijgen. `Misschien kan ik het claimen bij de NS.' Van een collega hoorde hij dat de NS paaseitjes uitdeelde aan gedupeerde reizigers. `In een kokertje, met een briefje erbij. Leuk, maar ik hoef geen paaseitjes', zegt Offerhaus. `Ik wil keiharde euro's.'
De vraag dringt zich op wat de UT doet aan dit vervoersprobleem. Arjan Brunger, directeur van de dienst PA&O: `Ik moet zeggen dat we hier helemaal niet mee bezig zijn. Niet omdat we niet willen, maar omdat we nog helemaal geen vragen of klachten hebben gehoord. Jij bent de eerste die belt.' Hij ziet het als een verantwoordelijkheid van de NS, en niet van de UT. `Ik zou medewerkers adviseren om hun claim bij de NS of Prorail neer te leggen. Of misschien kan reizigersvereniging Rover iets betekenen.'
Kan PA&O geen carpoolsite opzetten zodat gedupeerde forensen met collega's kunnen meerijden? `Zoiets is er bij mijn weten inderdaad nog niet', peinst Brunger. `Daar zou ik best eens over na willen denken.' En nu we hem toch aan de lijn hebben: waarom maakt PA&O zich niet sterk voor goed openbaar vervoer in het algemeen? Medewerkers moeten hun werkplek toch fatsoenlijk kunnen bereiken? Brunger: `Als er over het openbaar vervoer in algemene zin klachten zijn, dan wil ik daar best eens naar kijken. Ja, ik wil best toezeggen dat ik het probleem ga inventariseren. Misschien is het iets dat in het overleg tussen college van bestuur en gemeente kan worden meegenomen.'