De woensdag is een heel gemiddelde dag

| Redactie

Wegwerkzaamheden spelen een grote rol in de verkeersintensiteit in steden. Niet alleen hebben ze effect op de directe omgeving, maar ook op het omliggende netwerk van wegen. Wendy Weijermars noemt het een van de opvallendste resultaten van haar promotieonderzoek waarin ze dagprofielen in het stadsverkeer met elkaar vergeleek. `Voor normale dagen, zonder werkzaamheden, kun je verkeersmanagementsystemen baseren op de dag van de week.'

Wanneer zijn de pieken en wanneer is het rustig op de weg? Wendy Weijermars deed aan de faculteit CTW onderzoek naar verkeersintensiteit.
Wanneer zijn de pieken en wanneer is het rustig op de weg? Wendy Weijermars deed aan de faculteit CTW onderzoek naar verkeersintensiteit.

Weijermars promoveerde 13 april bij de afdeling verkeer, vervoer en ruimte, een onderdeel van het Centrum voor Telematica en Informatietechnologie (CTIT) en de faculteit CTW.

Sinds februari 2002 analyseerde ze data met betrekking tot de verkeersintensiteit in Almelo en Amsterdam. Naast de invloed van wegwerkzaamheden op de doorstroming, stuitte ze ook op vaste patronen: zo lijken doorsnee vrijdagen op vakantiedagen als je kijkt naar het verloop van de verkeersintensiteit gedurende de dag: de piek tijdens de spits is lager en het profiel over de hele dag gezien vlakker. De maandag en dinsdag lijken veel op elkaar, donderdag vertoont 's avonds (koopavond) een extra piek en een hogere intensiteit over de hele dag (markt), de woensdag is een `gemiddelde' dag. `Ook dat vond ik wel opvallend', zegt Weijermars. `Je zou verwachten dat het 's middags drukker is omdat de basisschoolleerlingen dan vrij zijn.'

Uniek aan Weijermars' onderzoek is dat ze niet de totale intensiteit van de verschillende dagen met elkaar vergeleken heeft, maar het verloop in tijd: wanneer zijn de pieken en wanneer is het rustig op de weg? `Met die informatie kun je verkeersregelsystemen anders afstemmen', zegt Weijermars. `Als je weet dat koopavond veel invloed heeft op de verkeersintensiteit, dan zou je kunnen beslissen om vroeg in de avond de verkeerslichten langs de wegen naar het centrum toe, langer op groen te laten staan en dat na negenen om te draaien.' Ze wijst op de situatie in Enschede. `Op sommige dagen komen bijvoorbeeld veel Duitsers naar de stad. Als je precies weet wanneer, kun je zorgen voor meer bussen op de transferia. Voor de duidelijkheid: ik heb alleen de data geanalyseerd en weet dus niet of het werkt, maar het zou kunnen.'

Wanneer je Almelo en Amsterdam vergelijkt, valt op dat de reguliere dagpatronen overeenkomen. `Alleen de bijzondere patronen verschillen per stad. Amsterdam heeft bijvoorbeeld veel evenementen en die zijn bepalend voor de verkeersintensiteit.' Voor die dagen zijn bijzondere maatregelen nodig. `Maar voor normale dagen, zonder evenementen of werkzaamheden kun je verkeersmanagementsystemen baseren op de dag van de week.'

Verkeersmanagementsystemen zijn onontbeerlijk in met name steden, omdat de ruimte beperkt is. `Uitbreiding van de capaciteit is vaak moeilijk of zelfs niet mogelijk, dus moet je het op een andere manier doen. Er bestaan nog maar weinig geavanceerde maatregelen, omdat de data die ik nu onderzocht heb, pas sinds 2000 centraal voor handen zijn.'

Haar onderzoek leverde veel publiciteit op. Radio1 belde, BNR, Radio Rijnmond en ook Radio2. `Maar met Radio2 ging het mis, waarschijnlijk zat ik toen net aan de telefoon met Radio1. Mijn ouders hoorden de presentator zeggen: we draaien nog maar even een plaatje.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.