Breed, `multi' en toegepast

| Redactie

Voor de eerste lichting Advanced Technology zit de nieuwe bachelor er bijna op. Vijftien studenten hebben het driejarige traject gevolgd. Met meer nieuwe aanmeldingen, gemiddeld zestig per collegejaar, en een eigen studievereniging is AT uitgegroeid tot een serieuze speler op de bachelormarkt.

Advanced Technology is opgezet als een brede, multidisciplinaire technische bachelor, een novum destijds. Studenten leren om kennis uit verschillende vakgebieden te combineren en toe te passen bij het ontwikkelen en in de markt zetten van nieuwe producten en apparaten. Een methode die studente Brigitte Bruijns zeer aanspreekt. `Die combinatie maakt de opleiding breed. Je krijgt een andere achtergrond dan wanneer je alleen technische natuurkunde of chemische technologie kiest.' De studente zelf twijfelde aanvankelijk tussen deze twee studies. `Bij Advanced Technology pak ik van beide wat mee. De keuze was snel gemaakt.'

Studiegenoot Stefan van Nierop: `Wil je fundamenteel natuurkundeonderzoek doen, dan is deze bachelor minder geschikt. Weet je niet precies welke kant je op wilt, dan is AT een goede optie. Wél moet je affiniteit hebben met techniek!' Beiden noemen het programma zwaar. Bruijns. `Je moet echt breed technisch geïnteresseerd zijn. Je volgt vakken als materiaalkunde, mechanica, wiskunde en elektrotechniek. En maatschappijvakken zoals technologie en samenleving. Welke invloed heeft de techniek nou op de maatschappij?' Van Nierop: `Je leert over wat je allemaal te wachten staat als je een bedrijf wilt starten of een product op de markt wilt brengen.'

Van Nierop raakte geïnteresseerd in de bachelor door de geschetste manier van onderwijs geven. `Veel projecten doen, weinig colleges en heel toepassingsgericht bezig zijn.' Kritisch: `Eerlijk gezegd pakte dat niet helemaal zo uit. Het aantal hoorcolleges werd uiteindelijk meer dan aangegeven.' Kinderziektes waren er ook. `Ja hoor, genoeg,' zegt Van Nierop. `Informatie kwam vaak te laat. Moesten we vakken kiezen en was de inhoud nog niet bekend. Dat gebeurde wel eens.'

Dat alle opties openstaan aan het begin van de bachelor vinden de twee studenten een pre ten opzichte van reguliere bachelors. Bruijns: `Je start breed en wordt steeds specifieker. Aan het einde van het tweede jaar kies je de vakken ter voorbereiding op je master.' Van Nierop: `Je hoort wel eens kritische geluiden dat je zo van alles iets weet, maar niet echt diepgaand. Toch is er vanuit het bedrijfsleven juist behoefte aan breed opgeleide mensen.'

De twee studenten hebben de afgelopen jaren niet alleen maar gestudeerd. Ze waren ook nauw betrokken bij de oprichting van Astatine, de studievereniging van AT. Bruijns als secretaris en Van Nierop eerst als onderwijscommissaris en later als voorzitter. Bruijns: `Dat was heel bijzonder. Zo zijn we bij de notaris geweest voor de officiële oprichting. We groeien behoorlijk. Zo'n 120 leden, schat ik.' De master die twee studenten hierna willen volgen, is waarschijnlijk nanotechnologie, al is Bruijns er nog niet helemaal uit. `De lerarenopleiding lijkt me namelijk ook wel wat.'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.