Vierdejaars informaticastudenten Pascal Kuyten en Gijs Davis zijn doorgedrongen tot de Nederlandse finale van de Microsoft Imagine Cup. Als ze die in juni weten te winnen, gaan ze door naar de wereldfinale, deze zomer in Korea.
| Pascal (links) en Gijs presenteren hun idee tijdens de halve finale van de Nederlandse voorronde, vorige week donderdag. |
Een team mag uit maximaal vier leden bestaan, maar Pascal en Gijs doen het liever met z'n tweetjes. `Vorig jaar hebben we ook meegedaan, toen werden we derde in de Nederlandse competitie. Wij kunnen gewoon erg goed met elkaar overweg, als je daar anderen bij zet, wordt het er niet beter op. Wat dat is tussen ons? Noem het synergie.'
De Microsoft Imagine Cup is een programmeerwedstrijd onder techniekstudenten over de hele wereld. Elk land organiseert voorrondes en mag een team afvaardigen naar de mondiale finale, dit jaar in augustus. Pascal en Gijs moeten in de Nederlandse finale in juni nog vijf teams verslaan, willen ze een plekje in het vliegtuig naar Korea veilig stellen. `Er is sprake van een gezonde competitie', meldt Pascal. `We hebben nog niet direct gewonnen, maar maken een goede kans.'
Het thema van de Imagine Cup is dit jaar educatie. Teams moeten een product ontwikkelen dat op een pc, mobiel of pda kan draaien en dat in het onderwijs inzetbaar is. Het idee van het Twentse team richt zich op het ontvangen van informatie tijdens klassikale lessen. Pascal: `In het voortgezet onderwijs zijn lessen nog steeds tamelijk statisch. Er is een docent met een krijtbord en leerlingen steken hun vinger op als ze het niet snappen. In ons product komt de informatie al tijdens de les bij de leerling. Geeft een docent bijvoorbeeld een powerpointpresentatie dan kan de leerling virtueel z'n vinger opsteken door op z'n eigen schermpje een vraagteken aan te klikken bij het onderdeel dat hij niet snapt. Vervolgens krijgt hij of zij dan alle info over dat onderwerp binnen. Zo kan ook het huiswerk afgestemd worden op wat die specifieke leerling nodig heeft.'
Ook wil het tweetal leerlingen meerdere invalshoeken bieden om de lesstof te kunnen behappen. `Er zitten een miljoen scholieren op de middelbare school, maar elke docent biedt z'n eigen les aan. Dat is per school afgebakend. Het lijkt ons nuttig als leerlingen ook kunnen zien hoe een docent op een andere school iets uitlegt. We willen toe naar een community, waarin informatie gedeeld wordt.'
Op 6 juni, de dag van de nationale finale, moeten Pascal en Gijs hun ontwerp laten zien. `Dat wordt nog moeilijk. Tijdens de halve finale van vorige week hoefden we alleen ons idee te presenteren. Nu moeten we het ook echt gaan máken.' Daar staat wel wat tegenover: de beste drie Nederlandse teams mogen hun concept met behulp van Microsoft daadwerkelijk gaan implementeren. Voor de mondiale winnaar ligt 25.000 dollar klaar.