`Door reglementswijzigingen is het niet meer mogelijk om het complete auto-oppervlak vol te leggen met zonnecellen. In de vorige races kon dat nog wel', vertelt Maaike Roefs, pr-lid van het solarteam. `Dus moesten we een slimme manier bedenken om toch zoveel mogelijk rendement uit de zonnecellen te halen', vult Sjoerd van Steinvoren, mechanisch ontwerper en coureur bij het team, aan. Na wat brainstormsessies ontstond het idee van het roterende zonnepaneel en de beweging van zonnecellen onder een speciale soort lenzen. `Het gaat om zogenaamde Fresnel lenzen. Deze hebben een brandlijn in plaats van een brandpunt. Hierdoor kan er meer dan 7,5 m2 ingestraald oppervlak geprojecteerd worden op de toegestane 6 m2. Dit levert dus meer inkomend vermogen op.'
Omdat de zonnecellen op een bepaalde afstand onder de lenzen liggen, verplaatst de gefocusseerde bundel zich naarmate de zon zich verplaatst, leggen ze uit. Om te voorkomen dat de bundel dan niet meer op de cellen geprojecteerd wordt, is een zogenaamd translatiesysteem ingebouwd. Deze zorgt ervoor dat de zonnecellen zich onder de lenzen verplaatsen, zodat de gefocusseerde bundel altijd óp de zonnecellen valt. `Op de beweging van de zonnecellen onder de lens, hebben we patent aangevraagd', vertelt Van Steinvoren. Het team maakt gebruik van triple junction Gallium Arsenide (GaAs) zonnecellen. Deze ruimtevaartcellen zetten licht vanuit een breder spectrum om in elektrische energie en hebben een hoger rendement dan siliciumcellen die ook in zonneauto's worden toegepast.
Zijn ze, nu het ontwerp met alle technische ins en outs bekend is, niet bang voor de concurrentie? `Nee', zegt het tweetal. `Op zo'n korte termijn kunnen concurrerende teams toch niets met deze gegevens. Maar we hebben dus wel patent aangevraagd. Als anderen op den duur dit willen overnemen, moeten ze er in ieder geval voor betalen.'
Er is nog meer speciaal aan de Twentse solarauto. Het team koos ervoor om het chassis, het dragende gedeelte van de auto, te scheiden van de carrosserie. Zo is er een rijdend geheel en blijft er voldoende tijd over om uitgebreid te testen. Roefs: `Een grote vooruitgang ten opzichte van onze voorgangers. Zij hadden niet de mogelijkheid om zoveel te testen.' Het chassis is van aluminium plaatwerk en wordt geproduceerd door Thales.
Bij het ontwerp van de voorwielophanging is gebruik gemaakt van de principes die ook in de Formule 1 worden toegepast. De voorwielen zijn namelijk opgehangen door middel van dubbele wishbones en een horizontale demperophanging in lengterichting van het chassis.
Welk merk banden de solarauto gaat gebruiken is nog niet bekend, vertellen Roefs en Van Steinvoren. `Het wordt Maxxis of Bridgestone. Of misschien wel allebei. We moeten nog testen welke het beste is.' Hun voorgangers maakten gebruik van Vredestein-banden, maar hadden hier veel pech mee. `Dat ze snel lek waren, lag niet alleen aan de banden. Het had ook te maken met een slechte afstemming. Er had toen gewoon beter getest moeten worden.'
Ook voor deze editie van de World Solar Challenge wilde het team wel in zee met Vredestein, maar het ontbrak het bedrijf aan mogelijkheden en capaciteit om op zo'n korte termijn nieuwe banden te ontwikkelen.
`Best spannend', vinden Roefs en Van Steinvoren, deze bekendmaking van het ontwerp. `Eindelijk kun je laten zien waar je al maanden je mond over moet houden.' De auto gaat nu in productie. Volgende week zal al een gedeelte klaar zijn, waarna het team direct begint met testen. Van Steinvoren: `De auto is zo ontworpen dat we gaandeweg het productieproces allerlei tests kunnen uitvoeren.' Eind juli moet de auto startklaar zijn. Er volgt dan nog een officiële presentatie.
| Het solar Team onthulde gistermiddag het schaalmodel van hun nieuwe wagen. Foto: Frans van der Veeken |