Communicatie, daar gaat het allemaal om

| Redactie

TCW-studievereniging Communiqué organiseert volgende week woensdag in de Vrijhof een symposium over de toekomst van marketing. Erwin van Lun, auteur van het boek Van massamerk naar mensmerk, is dagvoorzitter en geeft een lezing over future advertising. Communicatie, daar draait het volgens Van Lun allemaal om in de marketingwereld. En dan met name om de dialoog tussen consument en producent. &lsqu

TCW-studievereniging Communiqué organiseert volgende week woensdag in de Vrijhof een symposium over de toekomst van marketing. Erwin van Lun, auteur van het boek Van massamerk naar mensmerk, is dagvoorzitter en geeft een lezing over future advertising.

Communicatie, daar draait het volgens Van Lun allemaal om in de marketingwereld. En dan met name om de dialoog tussen consument en producent. ‘Aanvankelijk hadden we het eenrichtingsverkeer van de massamedia. Een krant of tv-programma verzendt een boodschap en dat was het. Tegenwoordig gaan fabrikanten direct in gesprek met klanten. Ze leren luisteren naar het individu.’

Van Lun omschrijft zichzelf als futuroloog op het gebied van de media, marketing en reclame. In 2005 kwam zijn boek ‘Van massamerk naar mensmerk’ uit. Ook volgt hij dagelijks de ontwikkelingen in de reclamewereld. In zijn boek beschrijft Van Lun dat de grootste merken van de komende eeuw minder goed zijn in hard roepen, maar juist heel goed kunnen luisteren. Er ontstaan personal brands, merken die informatie, producten en diensten kant-en-klaar voorschotelen aan de consument. ‘Het gaat om persoonlijke merken die alles weten over een bepaalde sector, zoals gezondheid, wonen of muziek. Ook weten ze precies wat er wereldwijd speelt op deze terreinen én ze weten ook exact wat jouw wensen zijn. Heb je bijvoorbeeld kenbaar gemaakt dat je heel graag naar een concert van de Rolling Stones wilt, dan kun je op elk moment van de dag een berichtje verwachten wanneer het bedrijf kaartjes te koop heeft, waarschijnlijk gaat dat via je mobiele telefoon.’ Volgens Van Lun worden deze merken échte maatjes van je. ‘Omdat de ondernemingen hun klanten heel goed kennen en weten wat ze willen. De klant krijgt het idee: jij kent mij écht!’

Vervolgens ontstaan er personal brand agents, kunstmatig karakters die met intelligente software merken representeren. Denk aan BEN telefonie. Het karakter BEN waarschuwt wanneer het beltegoed op is. Over pakweg tien jaar verschijnen deze karakters op elk denkbaar beeldscherm.’ Voorlopers van deze dialogen zijn er volgens Van Lun al in geschreven vorm. ‘Digitale zoeksystemen kunnen steeds beter de woorden van de consument vinden. Een voorbeeld: tikte je op een site van een bank ‘opzij zetten’ in dan werd dit niet herkend en moest je ‘sparen’ typen. Nu herkennen de systemen deze woorden wel. Ze luisteren steeds beter.’

Een andere verandering in de marketing noemt de auteur brand coming out. ‘Merken worden steeds opener. Dat kon een aantal jaren geleden niet omdat je als producent maar dertig minuten had voor een reclamespotje. Dan kies je voor één duidelijke boodschap en niet voor het doorlichten van het hele bedrijf. Met de komst van internet laten ondernemingen steeds meer van zichzelf zien.’

Het symposium Future Advertising is op woensdag 23 mei in de Vrijhof en begint om half tien.

Erwin van Lun, spreker en dagvoorzitter van het symposium Future Advertising
Erwin van Lun, spreker en dagvoorzitter van het symposium Future Advertising

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.