Creative technology is de werktitel voor een nieuwe bachelor die in 2008 of 2009 van start moet gaan. Een multidisciplinaire werkgroep, in maart ingesteld door EWI-decaan Ton Mouthaan, lanceerde het idee.
Volgens Zsófia Ruttkay, universitair hoofddocent bij EWI en voorzitter van de werkgroep waren er twee motieven voor deze bachelor. `In de eerste plaats is er behoefte aan een nieuw soort mensen naast de echte vakdeskundigen; mensen die beschikken over fundamentele kennis van technologie, maar daarnaast ook `zien' hoe die technologieën in in het alledaagse leven toegepast kunnen worden. Ook kan de toekomstige creatieve technoloog over zaken als commerciële haalbaarheid nadenken.'
Los daarvan, de faculteit EWI kampt met teruglopende studentenaantallen. Een nieuwe, voor een breder publiek aansprekende opleiding, kan nieuwe EWI-studenten trekken is de gedachte. `Onderzoek toont aan dat er een brede groep scholieren bestaat die techniek interessant vindt, maar opziet tegen de zwaarte van wiskunde en techniek bovendien associeert met bètavakken', zegt Ruttkay. `Interessant is dat voorbeelden uit het buitenland aantonen dat studenten die gemotiveerd zijn door eventuele toepassingsmogelijkheden ook eerder bereid zijn om de noodzakelijke fundamentele kennis daarvoor op te doen. Ik heb het zelf ook meegemaakt: als studenten zelf een thema kiezen en tijdens de uitwerking ervan tegen problemen aanlopen door een tekort aan fundamentele kennis, zijn ze vaker bereid die bij te schaven.'
CreaTe - het acroniem dat het comitee heeft gekozen - is een studie bedoeld voor creatieve techneuten die graag nieuwe diensten en producten willen bedenken. `Je kunt dan inderdaad denken aan steeds meer nieuwe toepassingen voor een mobiele telefoon, maar ook aan iets als TomTom, waarin bestaande technieken worden gekoppeld aan een maatschappelijke vraag: iedereen is immers wel eens verdwaald geweest. Maar ook zijn er talloze nieuwe media-applicaties te verzinnen, van `op de mens' toegesneden digital news services tot interactive `public art' installations. CreaTe zal een brug vormen tussen alfa en bèta, maatschappij en techniek, en technologie en markt.'
Het is `pertinent niet de bedoeling' dat de nieuwe bachelor studenten wegtrekt bij bestaande opleidingen. `We willen niet dezelfde studenten trekken met een andere titel', beweert Ruttkay. `We willen ándere studenten binnenhalen.'
Voor het najaar moet de commissie met een gedegen voorstel komen voor de nieuwe bachelor. Vervolgens moet het plan op alle bestuurlijke niveaus besproken worden. `Als het wordt geaccepteerd, zouden we in 2008 al of anders 2009 kunnen beginnen. Dat hangt af van de hoeveelheid inzet die nodig is om een goed curriculum op te tuigen. Aangezien we een multidisciplinaire bachelor voor ogen hebben, zullen er veel mensen van verschillende opleidingen bij betrokken zijn.'
Volgens Ruttkay ontgint de UT hiermee een nieuw vakgebied. `Een opleiding zoals wij met creative technology voor ogen hebben, bestaat eigenlijk nog nergens.'