![]() |
Scholieren doen mee aan het project Bèta 1 op 1. (Foto: Arjan Reef) |
Op die vraag valt niet zomaar een antwoord te geven. Jan Volbers van de dienst strategie en communicatie houdt een database bij van alle middelbare scholieren met wie de UT op een of andere manier contact heeft gehad. Dat varieert van het overhandigen van een informatiefolder op de studiebeurs tot een aanmelding voor een meeloopdag. `Op die manier hebben we elk jaar in juli ongeveer 35 procent van de hele populatie 6vwo-leerlingen in kaart gebracht', aldus Volbers.
Van al die leerlingen die strategie en communicatie `kent', stroomt uiteindelijk zo'n 15 procent op de UT in. Volbers: `Als je zo'n percentage als marketeer scoort, doe je het erg goed. Alleen is onderwijsmarketing een heel apart vak. Je hebt maar een zeer korte tijd om je bekend te maken en je product wordt maar één keer per leerling verkocht. Daarna kun je opnieuw beginnen. Je hebt geen merkvertrouwen of herhaalde aankopen.'
Volbers maakt in de contacten die de UT met middelbare scholieren heeft, onderscheid tussen wervingsactiviteiten en aansluitprojecten. Bij die eerste gaat het om het verspreiden van brochures, voorlichtingsdagen en meeloopdagen. De boodschap is dan: `kom hier studeren'. Bèta 1 op 1 is een voorbeeld van een aansluitproject, legt hij uit, en daar is de boodschap: `ga vooral studeren'. Volbers: `Dan maakt het niet uit of dat in Twente is of elders.'
Van alle voorlichtingsactiviteiten houdt strategie en communicatie bij hoe succesvol ze zijn geweest. Zo is 37 procent van de leerlingen die vorig studiejaar kwamen meelopen bij psychologie, al ingestroomd bij die studie. Van degenen die in 2004/2005 een psychologiebrochure toegestuurd kregen, studeert inmiddels 11 procent aan de UT, waarvan een kwart psychologie.
Dergelijke statistieken worden niet bijgehouden van leerlingen die meedoen aan aansluitactiviteiten zoals de Science Olympiade of Bèta 1 op 1. Volbers: `Dat heeft weinig zin. Er is zo'n wildgroei aan activiteiten. Bovendien kun je het succes van een aansluitproject niet meten aan het aantal studenten dat zich bij de UT inschrijft, maar aan het aantal dat gaat studeren, hier of elders in Nederland.'
Toch lijken ook aansluitprojecten een wervende werking te hebben. Volgens Volbers is de fysieke aanwezigheid op de campus namelijk erg bepalend voor de instroom. `Er stappen mensen uit de bus die zeggen “wat ik ga studeren weet ik niet, maar ik ga sowieso hier studeren”.'
Vandaar dat de UT graag gastheer is en blijft voor een Science Olympiade, en tevens tal van andere activiteiten organiseert, zoals de Twentse Wiskunde Estafette, Robocup jr., bijspijkerkampen of een `met je klas naar het lab'-project.