'De plop klinkt veel beter'

| Redactie

Hij is een tikkeltje langer dan zijn voorganger, íets slanker, ligt daardoor nét wat lekkerder in de hand en is groen van kleur. In navolging van het `pijpje' is ook het boegbeeld van Grolsch, de beugelfles, in een modern jasje gestoken. Afgelopen dinsdag presenteerde de bierbrouwer niet alleen de groene beugelfles, ook de nieuwe thuistap Cheersch werd in de markt gezet. UT-alumnus Jos Oostendorp was nauw betrokken bij de ontwikkeling van beide producten.

Jos Oostendorp. Foto: Arjan Reef
Jos Oostendorp. Foto: Arjan Reef

Het duurt nog even voor Oostendorp mag uitweiden over het nieuwe tapsysteem. Een streng embargo perst zijn lippen stijf op elkaar. Regels zijn regels, maar wanneer het moment suprême eenmaal daar is, presenteert de verpakkingstechnoloog met gepaste trots Cheersch, het nieuwe thuistapsysteem. Oostendorp heeft het hele proces van dichtbij meegemaakt. Vliegensvlug draait hij de tap, die nu nog in losse onderdelen in een kartonnen doos zit, in elkaar. Het bouwpakket bestaat uit een twee liter PET-fles Grolsch pils - goed voor acht glazen - afgesloten met een ventiel en een los koolzuurpatroon. Het tapsysteem is een eenmalige aanschaf en bestaat uit een kraan, aan te sluiten op het flesventiel, met een taphendel. `Daar gaat het patroon in zodat koolzuur erin gaat en bier eruit als je een glas tapt. Stroom is niet nodig. Het tappen maakt geen lawaai en het bier blijft twee weken goed nadat het eerste glas eruit is. Tja, tappen uit een fles heeft nog niemand bedacht! We zijn dus innovatief bezig. En tapbier is gewoon het lekkerste bier dat er is!

Oostendorp werkt ruim negentien jaar als verpakkingstechnoloog bij de bierbrouwer. In 1988 studeerde hij af bij werktuigbouwkunde en een jaar later kreeg hij een aanstelling in de brouwerij. `Ik ben geboren en getogen in Groenlo, daar liggen de roots van Grolsch. Mijn vader werkte er 38 jaar als timmerman.' Lacht: `Het was gewoon voorbestemd!'

De oud-UT'er werkte altijd in de `verpakkingen' en was tot twee jaar geleden hoofd van die afdeling. Nu is hij innovatiemanager verpakkingen. `Het vakgebied is ongelofelijk in opmars gekomen. Het is een ontzettend fascinerende tak van sport. Bier is een consumentenproduct en dat maakt het leuk. Ik kan ook niet normaal in een supermarkt lopen. Mijn vrouw gaat echt niet meer mee boodschappen doen, want ik let altijd op nieuwe dingen. Het is pure kunst als je ziet hoe bepaalde kartonnen verpakkingen in elkaar zijn gezet. Elke verpakking heeft ook een eigen openingsritueel. Die zijn interessant. Hoe maak je een pak met plakjes kaas open? Hoe gaat de melk open? Op dat gebied zie je enorme ontwikkelingen zoals kindvriendelijke sluitingen en speciale sluitingen voor ouderen.'

Binnen in de brouwerij ademt alles `Grolsch'. Interieurkleuren zijn afgestemd op het logo: wit, rood, groen en grijs. Mout is overal te ruiken. In een vergaderruimte vertelt de verpakkingstechnoloog over de nieuwe beugel. `Twee jaar geleden is een innovatieteam in het leven geroepen. Dit team bestaat uit vier specialisten: twee marketingdeskundigen, een technoloog en een verpakkingsdeskundige, dat ben ik dus. We kregen de opdracht om nieuwe producten en verpakkingen te bedenken. Mede daardoor willen we de homogene biermarkt doorbreken. De meeste merken hebben namelijk dezelfde, standaard bruine fles. Een innovatief voorbeeld is het Grolsch pijpje dat vorig jaar van bruin naar groen glas op de markt kwam. En nu dus de beugelfles die sinds 1897 bestaat. De beugel is echt hét icoon van Grolsch. Daarmee identificeer je je en die mag nooit verdwijnen. De nieuwe beugelfles introduceren we nu wereldwijd. Het moet Grolsch weer zichtbaar maken. De beugel mag best wat hipper. Bovendien: de consument is klaar voor een nieuwe kleur. Het groene 33 centiliter flesje is namelijk goed ontvangen. Dat merken we uit het gewonnen marktaandeel.'

Om de vernieuwingen van de nieuwe beugel te benadrukken, haalt Oostendorp er een bruine fles bij. De afwijkende afmetingen vallen direct op. `Slanker, langer en lichter qua gewicht door gebruik van minder glas. Er zijn twee platte vlakken aangebracht in het midden van de fles, daar waar je de beugel vastpakt. Net zoals bij het pijpje. Het ziet er gewoon mooier uit. Bier drinken doe je ook met je ogen. De smaak is hetzelfde, maar we hebben meer beleving, meer emotie in de fles gebracht.'

Ook de `openingsplop' klinkt beter dan die van zijn voorganger. `Daar zijn we best diep op ingegaan met decibelmeters en het verklaren van het gedrag: wat is nou een plop? Samen met de UT hebben we met een hoge snelheidscamera gekeken wat er nou precies gebeurt wanneer je een beugel opent. Het materiaal van de ring hebben we zodanig samengesteld dat het biertje beter open knalt.'

Oostendorp zegt nog regelmatig op de UT te komen. `Ik geef drie keer per jaar gastcollege en ik ben lid van de programmaraad van de leerstoel packaging design and management.' Terug naar de beugel, die ook authentieke elementen bevat. `Het logo is verkleind en staat op de hals van de fles met het jaartal 1615 waarmee we aangeven een bijna vierhonderd jaar oude brouwerij te zijn.' Een nieuwe fles verdient natuurlijke ook een nieuw kratje. `Dat is voorzien van een middenhandgreep afgezet met soft touch, zacht aanvoelende handgrepen. Voor meer herkenning in de supermarkt hebben we openingen in het krat aangebracht en het design vernieuwd.' Een Oostenrijkse glasfabriek vervaardigt de beugel, weet Oostendorp. `Het afvullen gebeurt hier. Ik kom dus met verschillende materiaalleveranciers in aanraking en ik reis veel. De consumer food industrie is écht een interessante branche om in te werken. Daarom raad ik studenten aan om deze sector niet te vergeten als ze op banenjacht gaan!

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.