Communicatieonderzoek behoort tot de wereldtop

| Redactie

Het communicatieonderzoek aan de UT, de UvA en de VU is van zeer hoog niveau. Zo hoog, dat het onderzoek zich tot de wereldtop mag rekenen. Dat is de conclusie van een visitatiecommissie, die in juni een bezoek aan de campus bracht. Hoogleraar Ad Pruyn van de faculteit GW begeleidde, samen met professor Erwin Seydel van het onderzoeksinstituut IBR, het visitatieproces vanuit de UT. `We hebben bewust gekozen voor een commissie met eigenlijk alleen maar grote namen uit de communicatiewereld. Toevallig waren dat bijna allemaal Amerikanen', vertelt Pruyn. Hij heeft het dan over de hoogleraren Michael Slater van de Ohio State University, Dhavan Sha van de University of Madison-Wisconsin en Noshir Contractor van de Northwestern University en Hans Beentjes, hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Pruyn: `Hun conclusie luidt dat het communicatieonderzoek in Nederland van hoog niveau is. De UT neemt daarin een eigen positie in, omdat wij ons richten op een andere hoek - meer technologisch georiënteerd - dan de collega's van de UvA en de VU. De visitatiecommissie vindt dat het gaat om een veelbelovend veld, waar de UT zich mee bezighoudt. Kortom, Twente speelt dus een aardig deuntje mee aan de wereldtop.'

De commissie was onder de indruk van de stuwkracht en het enthousiasme van de diverse onderzoeksgroepen in Nederland en de vooruitgang die de diverse onderzoeksprogramma's de afgelopen zes jaar hebben geboekt. `We zitten al een tijdje in een stijgende lijn', bevestigt Pruyn. `De vorige visitatie liet nog enkele zwakke plekjes zien, maar die zijn nu weggepoetst.' Wel zegt de hoogleraar dat er `wat waarschuwingen' werden gegeven in het rapport. `Dat zit `m dan vooral in de manier waarop de onderzoeksprogramma's op elkaar aansluiten. Dat is een aandachtspunt.'

Om het hoge niveau vast te houden zal volgens Pruyn de komende tijd de nodige aandacht besteed moeten worden aan de relatie tussen techniek en gedragswetenschappen. `We moeten ervoor zorgen dat ons onderzoek in deze technische omgeving de sterke internationale positie vasthoudt. Er staat immers van alles te gebeuren in het kader van Route '14. We zullen slimme keuzes moeten maken die in het verlengde liggen van de richting die wij met het onderzoek zijn ingeslagen.' Sommige communicatiegroepen gaat de samenwerking met technische disciplines nu al goed af, zegt de hoogleraar. `Maar er zijn ook groepen, waaronder mijn eigen afdeling marketingcommunicatie en consumentenpsychologie, waarbij de samenwerking op technisch vlak soms wat minder voor de hand liggend is. Dan moet je dus op zoek naar creatieve invalshoeken.'

Voorlopig ziet Pruyn geen beren op de weg. `We liggen goed op koers, er is sprake van goede productie. Ik ben trots op deze prestatie. Dat mag ik toch best zeggen?'

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.