Hoogleraar in regio- en citymarketing

| Redactie

Gert-Jan Hospers (34) is met ingang van deze maand in Nijmegen benoemd tot bijzonder hoogleraar city-en regiomarketing in Europa. De benoeming geldt voorlopig voor een periode van drie jaar. Hospers blijft als docent economie aan de UT verbonden. Wat de regio Twente verzuimde, deed Arnhem/Nijmegen wel. Een paar vragen.

Gert-Jan Hospers.
Gert-Jan Hospers.

Je bent aan de UT universitair docent en geen hoofddocent. Toch curieus dat een universitair docent hoogleraar wordt.
`Dat klopt. Maar je ziet dat het blijkbaar kan. Het gaat om één dag in de week. De rest van mijn tijd blijf ik de dingen doen die ik altijd al doe. Behalve dan dat ik mijn werkgebied vergroot met de stadsregio Arnhem/Nijmegen. Die betaalt deze bijzondere leerstoel, die is ondergebracht bij de kernleerstoel geografie van de Radboud Universiteit van Nijmegen.'

Wel een mooie opsteker anders.
`Absoluut, ik ben er erg blij mee. Ik ben voor deze baan gevraagd. Ze kenden me daar vanwege de klussen die ik doe in die regio en voor de universiteit. Ik zie het als een erkenning van mijn werk op het gebied city- en regiomarketing. Acht jaar geleden ben ik onder meer op dit thema gepromoveerd. Het is wel leuk om de eerste hoogleraar in deze discipline te zijn in Europa. En status? Ach, deze nieuwe functie kan voor meer autoriteit zorgen. Maar het gaat mij toch vooral om de passie voor m'n vak.'

Het vak sluit volgens een persbericht aan bij de alledaagse problemen van de gemeenten en regio's en toont aan dat wetenschappelijke kennis nodig is om die vraagstukken adequaat te analyseren. De regio Arnhem/ Nijmegen is kennelijk ondernemend en ziet brood in deze leerstoel. Was je, als rechtgeaard Tukker, niet liever in Twente benoemd?
`Mijn hart ligt hier, dat klopt. Maar in Bijbelse tijden gold al dat een profeet in eigen land nooit wordt geëerd. Maar ik doe overal in Nederland en daarbuiten advieswerk, dus ik ben niet aan Twente gebonden. Er is binnen de UT wel gesproken over een bijzondere leerstoel en wat niet is kan nog komen, maar kennelijk zijn de geesten er nog niet rijp voor. Met iets meer ondernemendheid had het kunnen lukken. Later misschien. Ik denk wel dat Twente zo'n leerstoel nog meer kan gebruiken dan de regio Arnhem/Nijmegen. Het zijn beide perifere gebieden en vallen dus binnen mijn aandachtsveld. Maar in Twente hebben we het vaker over de tobbers dan de toppers. Hier is nog wel wat werk te verzetten. Dat is niet een kwestie van een sprintje, maar van lange adem.'

Vind je dat de UT goed bezig is zich te etaleren, behalve dan dat ze deze slag nu missen?
`Ik vind van wel. De kunst is om studenten niet alleen hierheen te halen maar ze ook na hun studie voor de regio te behouden. Hun perceptie is nu dat de Randstad de regio is waar het allemaal gebeurt. Dat is een misvatting. Twente scoort met factoren als veiligheid, milieu, ruimte en verkeer veel hoger dan het westen. En er zijn meer dan genoeg banen en perspectieven. Dat zullen we de studenten vanaf het begin af aan duidelijk moeten maken. Kijk, je kunt wel beweren dat Twente een heel aantrekkelijke regio is om in te wonen en te werken. Maar als niemand dat weet, schiet je daar dus niks mee op.'

Enschede presenteerde begin deze maand haar vrijetijdsmonitor onder het motto Enschede `Verkopen, vieren en versterken'. De UT kwam in het hele stuk niet voor, ondanks haar campus, kennis, cultuuraanbod en mega popconcerten. UT-evenementenmanager Buitink tekende publiekelijk protest aan, maar werd teruggefloten door het nieuwe hoofd communicatie, die vindt dat Enschede andere belangen heeft.

Wat vindt jij als ervaringsdeskundige?
`Het is heel simpel. De belangen van Enschede en UT liggen in elkaars verlengde. Ze hebben elkaar nodig. Het gaat om de zaken waar je mee kan scoren. FC Twente, popconcerten en ook een megaspektakel als de Batavierenrace vallen in die categorie. Dat laatste evenement zou je nog veel meer kunnen uitbaten. Zo heeft Nijmegen zijn Vierdaagse met alle publiciteit daaromheen. Wat goed is voor Enschede is goed voor de UT. En omgekeerd. Daarbij: ik ben ervan overtuigd dat vrije publiciteit voor de stad meer effect heeft dan campagnes. Beter dan dat je zelf roept hoe goed je bent.''

Volgende week maandag presenteert de UT zijn nieuwe branding, inclusief logo en huisstijl. Stel dat de onderkop `De ondernemende universiteit' daar niet meer in voorkomt, wat vind je daar dan van?

`Ik ben niet bij de voorbereidingen betrokken, dus ik kan er niet veel over zeggen. Maar de UT als `De ondernemende universiteit' is nationaal en internationaal een begrip dat staat als een huis. Die verworvenheid mag je nooit meer loslaten. Het lijkt me dus niet zo handig als die ondernemende universiteit niet meer in het beeldmerk is terug te vinden.'

Loopbaan

Gert-Jan Hospers (34) studeerde tussen 1991 en 1999 bestuurskunde aan de UT, Nederlands recht in Utrecht en economie in Tilburg. In 2004 promoveerde hij op een proefschrift over regionaal-economische veranderingen in Europa. Hospers werkte korte tijd bij het ministerie van Economische Zaken en is sinds 2002 universitair docent economie aan de UT. Die functie blijft hij naast zijn deeltijdhoogleraarschap vervullen. Hospers is een bekend publicist, die veel columns, boeken en artikelen op zijn naam heeft staan. Hij was de bedenker van de serie Slimme Steden in het Financieele Dagblad, die ook in boekvorm is uitgegeven. In zijn vakgebied city- en regiomarketing bestudeert hij de factoren die van invloed zijn op de sociaal-economische structuur van een regio. De neergang en wederopstanding van het Ruhrgebied beschouwt hij bij uitstek als zijn kennisdomein.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.