Wat hebben jullie gedaan?
‘We vertrokken om zes over vijf ’s morgens met de trein naar Schiphol. Om half negen vlogen we naar Genève waar Herman ten Kate (bijzonder hoogleraar bij de leerstoel lage temperaturen, red.) ons opwachtte. Hij gaf een presentatie over zijn werk en over CERN. Daarna kregen we een rondleiding in een experimentengebouw waar magneten getest worden. Ja, dat was allemaal wel te begrijpen. En je beseft direct dat er een deeltjesversneller onder je loopt. Nee, we zijn niet onder de grond geweest. Dat mocht vanwege de veiligheid niet.’
Jammer?
‘Zeker, maar we begrijpen het wel. Die magneten zijn echt groot en heel zwaar. Als alternatief hebben we een film gezien over wat er allemaal onder de grond gebeurd. Ze zijn daar echt met iets groots bezig. Dat wordt wel duidelijk. Of ik zelf ooit bij CERN wil werken? Ik sluit het niet uit, maar zo ver ben ik nog niet.’
Waarom mochten jullie op kosten van TNW en Mesa+ op werkbezoek naar Genève?
‘We wonnen het reisje na een presentatie voor het vak oriënterende technische natuurwetenschappen. In groepjes liepen we een paar weken mee met een vakgroep. Tijdens de presentatie moesten we in drie minuten uitleggen waar het onderzoek overgaat. Vlak voor we begonnen kregen we te horen dat er een prijs aan verbonden was. Uiteindelijk kregen wij van onze medestudenten de meeste stemmen.’
| De vier studenten, van links af: Christa Gjaltema, Raymond Veldhuis, Sven van Binsbergen en Paul Wiersma. In het midden Gerard Willering, research fellow bij CERN. De vijfde student, Julius de Hond, bleef ziek thuis. |