Eigenlijk zou elke student tijdens zijn studie een periode in het buitenland door moeten brengen, vindt Gerrald Gelderblom. De werktuigbouwkundestudent liep vorig jaar stage in Malawi in het kader van minorproject As the World Turns. Alle derdejaars UT-studenten kunnen die `ontwikkelings'-minor volgen in hun derde jaar. Gisteren deelde hij zijn ervaringen op de internationale informatiemarkt in een tent op het ganzenveld.
Gerrald is gegroeid door zijn buitenlandervaring, vertelt hij: `Mijn visie op ontwikkelingswerk was beperkt. Ik dacht: dat zijn een hoop zielige mensen die in een hoekje zitten. Maar zo werkt dat niet. Bovendien leer je veel over jezelf. De wereld heeft zoveel meer te bieden dan alleen Nederland.'
Christien van Hengel, studente advanced technology denkt er net zo over. Zij heeft al een handvol folders verzameld op de beurs. Maar eigenlijk weet ze al precies wat ze wil, de masteropleiding Industrial Management volgen in het buitenland, het liefst in Spanje want daar is ze vorig jaar ook al zes weken geweest. Maar voor die studie moet je een uitmuntende cijferlijst hebben en een dikke portemonnee. `Het kost tienduizend euro per jaar, erg duur ja. Daarom zoek ik hier naar een alternatieve studie of een beurs.' Ze loopt naar de stand van Nuffic, bekend van de Erasmusbeurs, om zich daar te laten informeren. Sabina van der Zwan van Nuffic merkt dat steeds meer studenten een stage of studie in het buitenland willen volgen. `Vooral Amerika is populair, maar ook Europese landen. Studenten vinden het toch fijn om wat dichter bij huis te blijven, en dat is helemaal niet erg, dat heb ik zelf ook gedaan.'
| Beeld van de informatiedag (Foto: Arjan Reef) |