UK
Folia
UvA-econoom Edith Kuiper werd afgewezen voor de functie van hoogleraar bij de Amsterdamse faculteit Economie en Bedrijfskunde. Naar eigen zeggen omdat ze een vrouw is. Ze beschuldigt de universiteit vans seksediscriminatie. Kuiper: `Ik heb jaren voor de faculteit gewerkt en toen er een vacature ontstond, kreeg ik die via het informele circuit toegewezen. Ik ben op vakantie gegaan en vervolgens hoorde ik dat ik niet eens meer op gesprek hoefde te komen.' Ze stapte naar de Commissie Gelijke Behandeling die haar in het gelijkstelde. De UvA ontkent en laat weten dat de beste kandidaat is gekozen en `mevrouw Kuiper niet is afgewezen omdat ze vrouw is'. Inmiddels werkt Kuiper aan The State University of New York.
Ad Valvas
Confrontatie met de dood in een advertentie zet aan tot kopen. Dat beweren communicatiewetenschappers Rolien Duiven en Enny Das van de Vrije Universiteit. Ze onderzochten de kooplust van proefpersonen door middel van verschillende advertenties voor een krantenabonnement, eentje met een subtiele verwijzing naar de dood en een andere, neutrale advertentie. De mensen die aan de dood herinnerd waren, sloten vaker direct daarna een abonnement af. Volgens de onderzoekers wijst dit op het gelijk van de zogeheten terror management theory. Mensen proberen zich te beschermen tegen angst door te consumeren. Het kopen van goederen creëert een gevoel van veiligheid en vergroot het zelfvertrouwen.
Observant
Het duurt veel langer dan gedacht voor een kind kan lezen. Het weet al snel welke letter bij welke klank hoort, maar lezen `op de automatische piloot' lukt zelfs een elfjarige nog niet. Dat stelt Leo Blommert, hoogleraar neurocognitie aan de Universiteit Maastricht. `Leraren denken dat een kind uit groep drie tegen de Kerst, dus na een paar maanden, al kan lezen, maar dat is schijn', aldus Blommert. `Weten welke klank bij welke letter hoort is wat anders dan deze kennis automatisch gebruiken.' Hij vergelijkt leren lezen met autorijden. `In het begin weet je dat je de koppeling moet indrukken en de pook moet verschuiven, maar dan kun je nog niet rijden.'
Delta
Delftse studenten industrieel ontwerpen proberen in Kibera, de bekendste sloppenwijk van Nairobi, een sanitaire oplossing aan de man te brengen. Ze bedachten een poepzakje, een dubbelwandig biologisch afbreekbaar zakje voor urine en ontlasting. Het project leidt echter tot veel desillusies. Research doen in de sloppenwijk blijkt een grote uitdaging, zo schrijft het Delftse universiteitsblad op zijn website. De studenten worden vooral gezien als Muzungu (blanken) en geassocieerd met `gemakkelijk geld'. Ze moeten altijd een betaalde begeleider inhuren als ze de wijk intrekken, en iedereen die ze spreken moet zonder uitzondering gepast bedankt worden.