Over en sluiten

| Redactie

Gisteren woei een zuidwesterstorm over de campus. En dat was best een stevige. Maar het ruimde wel lekker op. Rottend blad vloog de lucht in, stof werd opgezogen en dode takken braken af. Je zag het ook aan de lunchwandelaars van gistermiddag, die stevig over de boulevard stapten. Hé lekker, straalde van hun frisse koppies af. Even dat hoofd weer helder krijgen, want zo gezellig is het momenteel binnen de campusmuren niet. Een reorganisatie hijgt namelijk in de nek, ook een soort van zuidwesterstorm. Alleen zijn we nog niet in staat geweest om de windkracht ervan te bepalen. Wordt het een 9 of een flinke 10? Of toch een 11, maar poe, die zijn zeldzaam. Een enkele oudgediende kan zich dergelijk zwaar weer nog wel herinneren. Zoals twee jaar terug. Toen bereikte de wind maar liefst snelheden van 144 kilometer per uur. Het onstuimige weer kreeg zelfs nog een naam: ‘moderne efficiënte bedrijfsvoering’. Ach, uiteindelijk was het een storm in een glas water als je ‘m vergelijkt met de legendarische windstoten uit de jaren tachtig. Onder de noemer ‘taakverdeling en concentratie’ ging heel universitair Nederland gebukt onder een flinke herfstdepressie. En wie zegt Hartslag uit 2001 eigenlijk nog iets? Toen kreeg de UT pas echt de wind van voren. En dan nu de operatie Berger. We tellen de dagen af. Nog even en het rapport is openbaar. Wie blijft? Wie ruimt het veld? We houden ons koest, want wie wind zaait, zal storm oogsten. En ach – of het nu 10 of 11 wordt – uiteindelijk krijgen we de wind vanzelf wel weer in de zeilen.

Storm

Advies

Het beloofde dit jaar flink ook te gaan stormen in de UT-politiek. ‘De beuk moet er weer in’, schreeuwden de recalcitrante Pro-UT-fractieleden Van Benthem en Van Alsté eind augustus nog in deze krant. Ze beloofden geen blad voor de mond te nemen. Voor de zomer roerde een nieuwe studentenfractie zich. De PvdUT won een zetel in de raad en zei ‘van zich af te zullen bijten’. Het college wordt volgens deze partij niet kritisch gevolgd. Andere studentenfracties zeggen enkel ja en amen; de PvdUT gaat een eigen geluid laten horen.

Hoera, eindelijk wat leven in de saaie vergaderzaal in de Horsttoren. Maar een paar maanden verder is van storm nog niets gebleken. Ja, onze oren suisden gisteren tijdens de raadsvergadering, maar dat kwam van de herfstwind die dertien hoog door de kieren van de Horst gierde. In de bankjes bleef het zoals gewoonlijk vrijwel windstil.

De drie man tellende Pro-UT-fractie kwam gisteren niet eens opdagen. Wellicht is het stilte voor de storm en beraadt de partij zich op een vervolg op het friettentvoorstel, het bekendste wapenfeit uit de vorige cyclus. En de PvdUT? Veel kritische vragen hebben wij nog niet gehoord. Het enige fractielid Smits integreert snel, want als zijn microfoon opengaat na een reactie van het college volgt er direct een ja en amen. Niet bepaald een eigen geluid.

Het zal ons benieuwen wanneer de politieke storm op de UT echt opsteekt. In deze tijd van dieprode cijfers en slechte rankings, kan het geen kwaad het college eens flink de wind van voren te geven. Ons advies aan de raad? Haal dat blad voor de mond weg en bijt van je af. En sla dit nu eens niet in de wind.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.